Personeel Volkswagen eist dat de top deel bonussen inlevert én dreigt met acties
De spanning loopt verder op in het conflict tussen Volkswagen en de vakbonden over het bezuinigingsplan van de autofabrikant. De machtige vakbond IG Metall gaat er met gestrekt been in: het management moet maar inleveren op hun bonussen. Zo niet, dan volgen er acties.
En niet te zuinig. "Op een manier die deze republiek nog nooit beleefd heeft", aldus vakbondsman Thorsten Gröger op een persconferentie waar de Frankfurter Allgemeine over schrijft.
Op grote achterstand
Morgen is de derde onderhandelingsronde tussen de geplaagde autofabrikant en zijn personeel. Het draait om een plan om 17 miljard euro te bezuinigen. Volgens het bedrijf is dat nodig om weerstand te kunnen bieden aan de concurrentie uit China en de achterstand op de elektrische automarkt in te lopen.
Hoe het ooit zo machtige Volkswagen in de knel kwam, leggen we je in de video hieronder uit:
Onderdeel van het plan om het tij te keren, is het sluiten van drie fabrieken, met massaontslagen als gevolg. Daarnaast wil Volkswagen 10 procent snijden in de loonkosten. Dat zijn plannen die 'onze rode lijnen vér overschrijden', aldus Daniela Cavallo. Zij is voorzitter van de ondernemingsraad van het bedrijf.
Als tegenzet presenteerden zij en vakbond IG Metall vandaag een eigen plan. Daarin blijft de eis van een 7 procent loonsverhoging fier overeind. Die hoeft Volkswagen niet uit te betalen, maar 'mag' het bedrijf storten in een solidariteitsfonds voor de toekomst.
Fabrieken open houden
Met dat geld kan Volkswagen personeel blijven betalen als er in Duitse fabrieken minder werk te doen is. Op die manier kan de fabriek toch openblijven, redeneert de vakbond. Daarnaast wordt er een flink offer van het management gevraagd.
Het plan is om een deel van de bonussen in 2025 en 2026 ook in het fonds te laten vloeien. Dat opgeteld bij het afromen van de salarisverhoging levert volgens het plan een bezuiniging van 1,5 miljard euro op. En het mooie ervan: er hoeft niemand in te leveren.
Hoge personeelskosten
Het is niet duidelijk wat Volkswagen hiervan vindt. Het bedrijf reageert terughoudend op de plannen, meldt de Frankfurter Allgemeine. "Allereerst zijn we blij dat er bereidheid is te praten over maatregelen", aldus een statement. "Ieder voorstel dat een bijdrage levert aan het doel, helpt." Verder wil het bedrijf niet inhoudelijk reageren.
Harde maatregelen lijken niet te voorkomen. Volkswagen geeft veruit het meeste uit aan personeel van alle autofabrikanten wereldwijd, meldt persbureau Reuters op basis van onderzoek.
Maar liefst 15 procent van de totale omzet van de Duitse industriereus ging in 2023 op aan arbeidskosten. De nummer twee, Porsche, gaf iets minder dan 13 procent uit. En nummer drie Mercedes-Benz nog geen 11 procent.
Afschrikwekkende voorbeeld: Ford
In Duitsland zal met argusogen gekeken worden naar de gebeurtenissen bij concurrent Ford vandaag. De Amerikaanse autofabrikant gaat reorganiseren in Europa. Het bedrijf is van plan om 4000 voltijdsbanen te schrappen, op een totaal van 28.000 banen in Europa.
De ontslagrondes zullen vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gevoeld gaan worden. Er moeten nog wel afspraken over gemaakt worden met de vakbonden. Ford verwacht dat de reorganisatie eind 2027 is afgerond.