13.500 klanten

ACM trekt vergunning energieleverancier HEM in om 'ernstige financiële problemen'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPACM trekt vergunning energieleverancier HEM in om 'ernstige financiële problemen'
RTL

Consumentenwaakhond ACM heeft met onmiddellijke ingang de vergunning van energieleverancier HEM (Hollandse Energie Maatschappij) in. De 13.500 klanten blijven wel gas en stroom ontvangen.

Dat zegt de ACM (Autoriteit Consument en Markt) in een persbericht. De circa 13.500 klanten van HEM, dat nu onder de naam Hollands Stroom door het leven gaat, komen daardoor overigens niet zonder gas en elektriciteit te zitten.

De klanten worden per 12 december overgenomen door Clean Energy. Dat zal zijn tegen dezelfde tarieven en looptijden die klanten met HEM zijn overeen gekomen. Tot die tijd blijft de ACM ervoor zorgen dat ze dat gewoon gas en stroom blijven ontvangen.

ACM ontvangt tientallen klachten over Hollandse Energie Maatschappij: 'Agressieve benadering'
Lees ook

ACM ontvangt tientallen klachten over Hollandse Energie Maatschappij: 'Agressieve benadering'

Clean Energy heeft nu volgens Willem Winkels, bestuurder bij het bedrijf, zo'n 35.000 klanten voor gas en stroom. Het bedrijf is gevestigd in Groningen. Het zegt alleen 100 procent groene stroom, die is opgewekt uit zon of wind, te verkopen. Deze komt volgens het bedrijf uit zowel Nederland als uit het buitenland.

Clean Energy komt voort uit de Holthausen Groep, dat zegt gespecialiseerd te zijn in het leveren van diverse soorten gassen, variërend van gas voor de barbecue tot aan industriële gassen voor grote industriële bedrijven. Holthausen Groep heeft nu minder dan de helft van de aandelen van Clean Energy. 

Mogelijk geen geld terug

Sommige klanten kunnen overigens wel wat merken van het intrekken van de vergunning. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn voor klanten die nog geld moeten ontvangen van HEM, als ze te hoge termijnbedragen hebben betaald, aldus de ACM. Die klanten moeten er volgens de ACM rekening mee houden dat ze dat niet terugkrijgen.

De ACM adviseert klanten om te wachten met betalen tot ze een eindafrekening van HEM hebben ontvangen.

Financiële problemen

Volgens de ACM zit HEM in ernstige financiële problemen en daardoor zou het niet meer in staat zijn om op een betrouwbare manier energie te leveren.

Het bedrijf heeft volgens de ACM de inkoop van gas voor december niet goed geregeld en het zou onvoldoende financiële middelen hebben om rekeningen te voldoen.

Al langer problemen

HEM is al langer omstreden. Zo maakte de ACM onlangs nog bekend dat het tientallen klachten had gekregen over de agressieve benadering van klanten. Ook zou HEM klanten onder druk zetten om rekeningen te betalen, ook als ze nog geld tegoed hadden van HEM.

De energieleverancier staat onder verscherpt toezicht van de marktwaakhond. Het bedrijf heeft een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd gekregen vanwege misleiding bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Daarnaast werden de tarieven van HEM eerder al als 'onredelijk hoog' bestempeld, en had het bedrijf de financiële administratie niet op orde.

In april maakte de ACM bekend dat klanten van HEM gratis mogen overstappen naar een andere leverancier of kunnen kiezen voor een contract met lagere tarieven. Alleen al in het begin van het jaar kreeg de ACM ruim duizend klachten binnen over HEM.

Geld tegoed

Door de toezegging van HEM hebben veel klanten en oud-klanten nog geld tegoed van het bedrijf, aldus de ACM. Dat geld zouden ze vóór 1 janauri 2025 terugkrijgen. Maar nadat de ACM op 5 december onderzoek deed bij HEM bleek dat het niet realistisch is dat klanten compensatie voor te hoge tarieven of onterecht betaalde opzegvergoedingen ontvangen.

In deze video zie je of oneindige energie binnen handbereik is:

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktHollandse Energie MaatschappijEnergieElektriciteit