Bij Volkswagen verdwijnen 35.000 Duitse banen: ruim een kwart van het totaal
Ingrijpende ontwikkelingen bij de Duitse automaker Volkswagen. Met de vakbond IG Metall is overeen gekomen dat er geen fabrieken in Duitsland sluiten. Maar daar staat tegenover dat van de circa 130.000 Duitse arbeidsplaatsen er maar liefst 35.000 verdwijnen.
Volkswagen heeft tien fabrieken in Duitsland, het bedrijf wilde drie daarvan dichtdoen. De meeste fabrieken staan in de aan Nederland grenzende deelstaat Nedersaksen.
Na langdurige onderhandelingen tussen Volkswagen en de vakbond is nu voorkomen dat fabrieken dichtgaan. Ook komen er geen gedwongen ontslagen en krijgen de werknemers een baangarantie tot 2030.
De banen die verdwijnen worden opgevangen door natuurlijk verloop. Volkswagen wilde eerder ook dat de lonen met 10 procent zouden dalen, maar dat gaat nu niet door.
Geen bonussen of loonsverhogingen
Maar daar staat tegenover dat er fors wordt gesneden in de productiecapaciteit bij het merk Volkswagen en dat werknemers afzien van bepaalde bonussen en er voorlopig geen loonsverhogingen komen.
Bij vijf fabrieken wordt de productiecapaciteit wel fors verlaagd. Voor de fabriek in Osnabrück wordt voor na 2027 naar een koper gezocht. De fabriek in Dresden stopt eind volgend jaar met de productie van auto's.
In plaats daarvan kijkt Volkswagen of er wat ander gemaakt kan gaan worden, eventueel met een andere partij.
Hoge loonkosten, minder vraag
Volkswagen heeft al een aantal jaren te kampen met hoge loonkosten. Zo produceert het Japanse Toyota met de helft van het aantal werknemers circa twee miljoen auto's meer dan het Volkswagenconcern, berekende de Duitse krant Handelsblatt eerder.
Volkswagen kampt ook met een afnemende vraag in Europa en toenemende concurrentie uit China. En in China zelf, een belangrijke markt voor Volkswagen, verliest het concern snel marktaandeel, omdat het traag is met het op de markt brengen van elektrische auto's, zei Rico Luman, die zich bij ING met de autosector bezighoudt, eerder. Er moet iets gebeuren om de kosten te verlagen en concurrerend te blijven, zegt hij.
Er wordt ook geschoven met de productie van modellen. Zo zal de Golf vanaf 2027 uit Mexico komen. Daar heeft Volkswagen al decennialang een fabriek.
In deze video zie je dat Volkswagen dit najaar dreigde Duitse fabrieken te sluiten: