Telecombedrijven maken het onnodig moeilijk om abonnement op te zeggen

Telecombedrijven maken het hun klanten onnodig ingewikkeld om hun abonnement op te zeggen. En dus gaat toezichthouder ACM de sector strenger controleren, door te onderzoeken welke drempels bedrijven opwerpen aan klanten die willen opzeggen.
Dit gebeurt vooral door klanten te dwingen om telefonisch op te zeggen, door het heel ingewikkeld of zelfs bijna onmogelijk te maken om dit online te doen. De ACM krijgt hier 'vele signalen' over, meldt de toezichthouder.
Online opzeggen
Door consumenten te sturen om telefonisch op te zeggen, hopen bedrijven klanten nog te kunnen overhalen om toch niet op te zeggen. "Dit mag niet", aldus de ACM.
Bedrijven zijn wettelijk verplicht om het klanten mogelijk te maken dat ze op dezelfde manier hun abo kunnen opzeggen als dat ze het hebben afgesloten. Dus als dit online is gebeurd, dan moet het ook mogelijk zijn om het via de website op te zeggen.
Het onderzoek is sectorbreed, alle bedrijven komen dus onder een vergrootglas te liggen: groot en klein en zowel de aanbieders van mobiele als vaste telefonie. "Consumenten moeten kunnen kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past. Als zij willen opzeggen of overstappen mag dat niet worden bemoeilijkt", legt Edwin van Houten, directeur van de ACM uit.
Let op voor bemiddelaars
Bedrijven zijn verplicht om hun klanten duidelijk te informeren waar ze alle info kunnen vinden over opzeggen. De toezichthouder waarschuwt verder nog voor bedrijfjes die proberen geld te verdienen over de rug van consumenten die er moeite mee hebben om op te zeggen. Deze commerciële bemiddelingsdiensten staan vaak bovenaan de zoekpagina, maar vragen wel geld om het opzeggen te regelen. Terwijl dit natuurlijk gratis is.