Online tweedehands luxekleding kopen in de mode, al blijven nepperds een probleem

Een paar hakken van Christian Louboutin, een tas van Prada of een jas van Moncler. Het online kopen van dit soort tweedehands luxe-items is de afgelopen jaren in zwang geraakt. De online tweedehands luxemarkt zal naar verwachting nog verder groeien. Niet zonder problemen, want het is voor consumenten en verkoopplatforms lastig om echt van nep te onderscheiden.
"We delen verkoopcijfers niet, maar wat we wel kunnen zeggen is dat, hoewel ons aanbod van tweedehands luxegoederen nog relatief jong is, we nu al een opmerkelijke groei zien in dit segment", zegt een woordvoerder van Vinted, een internationaal online-platform voor met name tweedehands kleding.
"In vergelijking met de eerstehandsmarkt heeft de tweedehands modesector nog een enorm groeipotentieel, ook voor luxeartikelen", vervolgt de woordvoerder van het Litouwse bedrijf, dat het grootste Europese platform is voor 'preloved' kleding, zoals tweedehands mode door platforms als Vinted ook wel wordt genoemd. De toenemende populariteit geldt ook voor de Nederlandse markt, bevestigt het bedrijf.
Groeimarkt
Dat de markt voor tweedehands luxemode wereldwijd enorm gegroeid is, blijkt uit een onderzoek van consultancybureau Bain & Company. De totale omvang van deze markt groeide vorig jaar met 3 miljard euro naar 48 miljard euro. "Tweedehands luxe wordt steeds meer een toegangspoort tot luxe voor consumenten die zich geen nieuwe luxeartikelen kunnen veroorloven", aldus de onderzoekers.
In Frankrijk zijn het vooral 'middenklasse-vrouwen' tussen de 25 en 44 jaar oud uit grote steden die zich begeven op deze markt, constateerde onderzoeksbureau Ipsos. Het besparen van geld, het verminderen van de milieu-impact (door niets nieuws te kopen), de kwaliteit, de tijdloosheid, de vintage-uitstraling en status worden genoemd als redenen.
Inflatie
Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er online wordt ingesprongen op deze groeiende markt. Naast Vinted, dat dus ook nog goedkopere kleding aanbiedt, zijn er talloze partijen die online aan- en verkoop van luxegoederen faciliteren. Het gaat om bijvoorbeeld Fashionphile, The RealReal en Vestiaire Collective.
De trends van 2024 volgens Vinted
- "De afgelopen seizoenen stonden in het teken van de late jaren 90 en de 'Y2K-look' (begin 2000). Dit is te zien aan de revival van de Dior Saddle Bag, de Fendi Baguette of de Prada Nylon Bag.
- Gucci, Louis Vuitton en Prada waren de favoriete merken.
- Een paar hakken van Christian Louboutin het favoriete item.
- Er was verder ook een sterke voorkeur voor Hermès, Dior, Saint Laurent en Prada. Terwijl de populariteit van Cartier toenam, daalde de belangstelling voor Balenciaga licht ten opzichte van 2023.
- In Nederland was veel interesse voor de Maison Margiela Tabi enkellaarsjes, oorspronkelijk gelanceerd in 1988, en de Chanel Cambon (tas) uit 2009."
Vestiarie Collective laat zich voorstaan op duurzaamheid en op de 'counterfeit detectives', die moeten controleren of een product daadwerkelijk echt is. Het probleem met luxegoederen is dat ze ook vaak worden nagemaakt. In sommige gevallen zo geraffineerd, dat ze nauwelijks van de echte items te onderscheiden zijn.
Verificatie
Zelfs niet door de werknemers van Vinted, dat ook een 'artikelverificatieservice' heeft. Voor artikelen van meer dan 100 euro kunnen items in een van de verificatiecentra (In Hamburg voor de Europese markt) gecontroleerd worden op echtheid. Dit kost kopers een tientje. Pas als het product als 'echt' wordt bestempeld, wordt het artikel naar de koper verzonden.
In de praktijk wil er nog weleens item doorheen glippen, blijkt uit video's en posts op sociale media. Iets wat Spoor bevestigt. Vinted zegt er niet al te gedetailleerd op in te kunnen gaan, maar zegt wel dat 'er elke week enkele duizenden items gecheckt worden in onze verificatiehubs'.
De Chinese markt is belangrijk voor luxemerken. Het helpt voor deze Europese of Amerikaanse bedrijven niet dat er in het land video's viral gaan waarin wordt gesteld dat de luxeproducten in dezelfde fabrieken als de 'nepperds' worden gemaakt. "De TikTok-filmpjes komen op mij echt over als marketing voor namaakspullen", stelt correspondent Roland Smid.
Vinted, dat met Thomas Plantenga een Nederlandse baas heeft, erkent ook dat namaakartikelen 'een probleem zijn voor een groot deel van de mode-industie' en dat het bestrijden van de verkoop hiervan een 'uitdaging' is.
"Onze experts spannen zich in om op basis van objectieve criteria, waaronder hun merkkennis, jarenlange ervaring en de informatie waarover ze beschikken, te bevestigen of het artikel authentiek is", schrijft de woordvoerder van Vinted. "Over de processen willen we simpelweg niet te veel prijsgeven om het mogelijke fraudeurs niet makkelijker te maken", wordt eraan toegevoegd.
Waarop letten?
Vinted noemt nog wel een aantal 'veelvoorkomende zaken die erop wijzen dat een product nagemaakt is'. Onjuiste logotypografie, ritssluitingen van slechte kwaliteit, afwijkende kleuren, andere verpakkingen, een chemische geur of het gebruik van inferieure materialen (polyester in plaats van zijde bijvoorbeeld) zijn bijvoorbeeld zaken waar door Vinted op gelet worden.
Spoor benadrukt wel dat het ook vaak wel goed gaat. "Mijn collega's en ik dragen veelvuldig tweedehands items van designerlabels die we op de platforms hebben gevonden."