Webwinkel blijkt nepwinkel

Pas op: horlogemaker Anton van Baerle bestaat niet

Door Mathijs Smit··Aangepast:
Pas op: horlogemaker Anton van Baerle bestaat niet
RTL

Slimme marketing of misleiding? Via kunstmatige intelligentie kunnen verkopers van goedkope artikelen zich op het internet kinderlijk eenvoudig voordoen als gerenommeerde winkels. Dat blijkt uit het verhaal van Van Baerle Horloges, dat zogenaamd zijn winkel sluit en zegt zijn 'luxueuze collectie' te verkopen met hoge kortingen.

Via berichtjes op sociale media kondigt horlogemaker Anton van Baerle 'met een zwaar hart' aan dat hij na dertig jaar moet stoppen met zijn winkel in Maastricht. Daarom zegt de ondernemer zijn resterende voorraad te verkopen met aantrekkelijke kortingen. 'Dit is de laatste kans om een Van Baerle-horloge te bemachtigen."

'Ik ga stoppen'

De berichten linken door naar een website, waar het verhaal van Anton van Baerle verder uit de doeken word gedaan. De horlogemaker zou 'veertig jaar met passie en precisie hebben gewerkt aan elegante, tijdloze horloges', maar nu met pensioen gaan en zijn atelier sluiten. Daarom biedt hij zijn allerlaatste collectie aan. "Uniek, met de hand gemaakt, en nooit meer opnieuw geproduceerd."

De webwinkel opent met een foto van de ambachtsman met een gedistingeerd grijs baardje en bril, die geconcentreerd aan het werk is. Op een andere foto staat hij met een ernstig gezicht voor zijn winkel. In de etalage achter hem een bord met de tekst 'ik ga sluiten'.

Aantrekkelijke prijzen

Daaronder worden kostbaar uitziende horloges 'scherp afgeprijsd' aangeboden. Oorspronkelijk zouden de uurwerken tot vijf keer zo duur geweest. Zo gaat de Illuminis 40 - 'meer dan een horloge, een statement dat leeft in het licht' - van 1449,75 euro voor 289,95 euro. Maar Anton van Baerle verkoopt ook goedkopere klokjes, bijvoorbeeld van 249,95 euro voor 49,95 euro.

Bovendien: wie zijn of haar uitverkoren horloge in de digitale winkelmand legt, kan ook andere producten zoals een sieraden set en een luxe zonnebril toevoegen. Die worden er gratis en voor niets bij gedaan. Blijkbaar moet de ambachtelijke horlogemaker ook nodig van die artikelen af.

Nepwinkel

Een gunstig geprijsd, handgemaakt horloge met gratis extraatjes; dat klinkt als een aanlokkelijk aanbod. Maar horlogemaker Anton van Baerle blijkt niet te bestaan, en zijn atelier ook niet. De eerste aanwijzing daarvoor is dat op de website het adres ontbreekt van de winkel die de deuren sluit.

Wie in het register van de Kamer van Koophandel zoekt, ontdekt dat 'Van Baerle Horloges' een handelsnaam is van het bedrijf Digital Edge Marketing Solutions. Dat zit niet in Maastricht, maar in Amsterdam-Noord. 

Het bedrijfje bestaat ook geen tientallen jaren, maar is in 2020 opgericht. En het wordt niet geleid door de pensioengerechtigde horlogemaker Anton van Baerle, maar door twee piepjonge ondernemers, die nog ruim veertig jaar van hun eerste AOW-uitkering afzitten.

Waarschuwingen

Elders online wordt dan ook gewaarschuwd voor deze webwinkel. Volgens deelnemers van Horlogeforum verkoopt de webwinkel goedkope horloges met een misleidend verhaal. Op het platform voor horlogeliefhebbers wordt het bedrijf omschreven als 'een grote scam' met 'Alibaba-meuk'.

Een andere deelnemer vermoedt dat 'de hele winkel is gemaakt met AI', kunstmatige intelligentie. Ook op Facebook staan waarschuwingen: "Even opletten: drop shipper met goedkope Chinese rommel. Heeft niets te maken met een winkel die gaat sluiten."

Een drop shipper is een webwinkel die geen eigen voorraad aanhoudt, maar de bestellingen van klanten doorstuurt naar de leveranciers, meestal uit China. Dergelijke webwinkels zijn afgelopen jaren onder vuur komen te liggen, wegens lange levertijden en de vaak lage kwaliteit van de producten die zij verkopen.

Het fenomeen 'dropshipping' wordt uitgelegd in deze video:

Volgens woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond wordt de truc van Van Baerle Horloges vaker gebruikt. "We zien dit soort scams de laatste tijd steeds meer. Drop shippers doen zich op sociale media voor als gerenommeerde bedrijven die noodgedwongen moeten stoppen en daarom hun voorraad met korting verkopen. Dat is op zijn minst misleidend, en een oneerlijke handelspraktijk."

'Dweilen met kraan open'

De woordvoerder van de Consumentenbond maakt een onderscheid met nepwebwinkels, waarbij klanten producten bestellen maar niet geleverd krijgen. "Gezien de inschrijving bij de Kamer van Koophandel betreft dit geval waarschijnlijk wel een winkel, die de intentie heeft om iets te leveren. Alleen, als je zo bewust een fake verhaal ophangt om vertrouwen van klanten te wekken, is dat natuurlijk wel misleidend." 

De Consumentenbond waarschuwt de laatste jaren regelmatig voor webwinkels die zich anders voordoen dan ze zijn. Bij veel signalen of in opvallende gevallen doet de organisatie ook een melding bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die toezichthouder kan boetes opleggen en een bedrijf dwingen te stoppen. "Maar het is dweilen met de kraan open. We zijn met elkaar in overleg over hoe we dergelijke praktijken nu echt een halt kunnen toeroepen."

Volgens Donat worden consumenten wel steeds wijzer, en laten zij zich tegenwoordig minder makkelijk foppen. "Als consumenten er niet meer kopen, houdt het voor dergelijke webwinkels ook op." Aan de andere kant, erkent zij, worden die webwinkels daardoor noodgedwongen ook vindingrijker om hun ware identiteit te maskeren. Zoals bij Van Baerle Horloges.

'Anton' blijft stil

Een verzoek om een toelichting op de handelspraktijk en een commentaar op de waarschuwingen ervoor, die RTL Z stuurde een van de 24-jarige ondernemers achter Digital Edge Marketing Solutions, blijft onbeantwoord. Ook op een vragenmail aan het 'privémailadres' van Anton van Baerle dat op de website staat, bleef het stil.

5 tips om een nepwebshop te herkennen

  1. Check het websiteadres. Als het adres de naam van een merk bevat in combinatie met bijvoorbeeld 'nederland', 'korting' of 'bestellen', dan duidt dat vaak op een nepwebshop. 
  2. Check de prijzen. Veel nepwebshops adverteren met (sterk) afgeprijsde artikelen die altijd op voorraad zijn.
  3. Check de reviews van de webshop. Veel nepwebshops hebben geen of heel weinig reviews. 
  4. Check of de website is aangesloten bij een bekend Nederlands keurmerk, zoals Thuiswinkel – waar je op naam van de webshop kunt zoeken.
  5. Check de contactopties. Veel nepwebsites hebben alleen een e-mailadres. Mail ze eens en kijk of je een reactie krijgt. Of bel het telefoonnummer als dat er staat. Geen reactie is vaak een teken van een nepwebshop.

Meer tips vind je onder andere bij SIDN, de Consumentenbond en Thuiswinkel

Lees meer over
Anton van BaerleVan Baerle HorlogesE-commerceWebwinkelFraudeInternetfraude

Laatste video's van RTL Nieuws

Van Oorlogswinter tot touwtje uit de brievenbus: dit was Jan Terlouw
93 jaar

Van Oorlogswinter tot touwtje uit de brievenbus: dit was Jan Terlouw