AVROTROS dubbel de fout in met sponsoring Flikken-series

De publieke omroep AVROTROS is de fout in gegaan met de sponsoring van de populaire tv-series Flikken Maastricht en Flikken Rotterdam. De programma's worden gesponsord door autofabrikanten, maar dat bleef buiten de jaarverslagen van de omroep. Bovendien is er mogelijk sprake van verboden sluikreclame, ontdekte RTL Z.
De fictieve dienders in Flikken Maastricht rijden rond in Volvo's en in Rotterdam in Alfa Romeo's. Dat is geen wonder, want die programma’s worden gesponsord door Volvo en Stellantis (het moederbedrijf van Alfa).
Jaarlijks moet de omroep in het jaarverslag rapporteren welke programma's er zijn gesponsord en door wie, maar de autofabrikanten kwamen in de overzichten niet terug. Opmerkelijk, want in een register van de NPO zijn ze wel opgenomen. "Dat hadden we mee moeten nemen. Dat is op onzorgvuldige wijze niet gebeurd", zegt een woordvoerder van de AVROTROS tegen RTL Z.
Volvo's en Alfa's
De sponsoring van de programma's bestaat uit het beschikbaar stellen van de voertuigen. Na de opnames gaan de wagens weer terug naar de fabrikant.

Maar aan sponsoring van programma's op de publieke omroep zijn strenge voorwaarden verbonden. Programma's van de publieke omroep zijn er namelijk niet om een commercieel belang te dienen.
Niet herkenbaar in beeld
De algemene regel is dat als een bedrijf een programma sponsort, de producten niet herkenbaar in beeld mogen zijn voor de gemiddelde kijker. Een korte vermelding voor of na het programma is wel toegestaan, maar ook dan mogen er geen producten worden getoond.

Dat geldt óók voor producten die in bruikleen zijn gegeven. De regels daarvoor zijn simpel: "Een bijdrage die in bruikleen is gegeven mag wel in beeld komen, maar dan niet herkenbaar", laat het Commissariaat voor de Media - de toezichthouder voor de media - weten. In dat geval is er formeel niet eens sprake van sponsoring.
Maar de auto's, inclusief de merken, zijn wel degelijk duidelijk in beeld, zowel in Flikken Maastricht als in Flikken Rotterdam, waarvan het laatste seizoen in 2023 werd uitgezonden. Kijkers hoeven geen verstand te hebben van auto's om te zien dat hier Volvo's en Alfa's in beeld zijn.

Volgens de omroep is het in beeld brengen van de producten van de sponsor toegestaan als dit op 'natuurlijke wijze' gebeurt. Maar de woordvoerder geeft toe dat dit 'multi-interpretabel' is.
Heeft de aandacht
Helemaal lekker zit het de AVROTROS dan ook niet. De omroep gaat er 'goed naar kijken' of de sponsoring op deze manier in de toekomst nog door kan gaan, vertelt de woordvoerder. "Het heeft wel onze aandacht."
Het Commissariaat voor de Media doet geen uitspraak over de specifieke casus van Flikken, maar wijst er wel op dat het aan de slag gaat als er signalen binnenkomen van overtreding van de Mediawet. "Signalen worden zorgvuldig bekeken en er wordt gekeken of er nader onderzoek nodig is." De toezichthouder kan bij overtreding van de Mediawet boetes opleggen.