Na Tikkie Buut vrij

Hartjes en posts: met nieuwe bank Buut wil ABN AMRO populair worden bij kinderen

Door Mereyn Geskus··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamHartjes en posts: met nieuwe bank Buut wil ABN AMRO populair worden bij kinderen
RTL

ABN Amro presenteerde gisteren met Buut een nieuwe bank. "De eerste bank die volledig ontwikkeld is vanuit de belevingswereld van jongeren", meldde ABN Amro zelf vol trots. RTL Z vroeg aan Annerie Vreugdenhil, die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van Buut, waarom ABN deze extra bank nodig heeft.

"De naam ABN Amro resoneert niet bij jongeren", zegt Vreugdenhil. Omdat ABN minder aanspreekt, werkt een nieuwe frisse naam volgens haar het best. Ze verwijst naar Tikkie. Deze door ABN AMRO bedachte toepassing voor het online versturen van betaalverzoeken, is namelijk zo ingeburgerd dat het in de Van Dale staat. 

"We hebben testen gedaan met meerdere namen en verwachten dat Buut het beste aanslaat", aldus Vreugdenhil, wier officiële titel (chief commercial officer personal & business banking) een stuk langer is. De naam Buut (verstoppertje) komt net zoals Tikkie (tikkertje) van een kinderspel. De bank gaat zich richten op kinderen van elf tot en met zeventien jaar oud. 

Vier letters

"Er is bewust gekozen voor een naam met vier letters, want dan is de hele naam zichtbaar in het IBAN-nummer. Dat de naam met een B begint is ook geen toeval. Dan ben je zichtbaarder, omdat je bijvoorbeeld bovenaan staat in de lijstjes als er met Ideal betaald wordt, legt Vreugdenhil uit. De koppeling met Tikkie wordt nadrukkelijk gemaakt. De slogan is namelijk 'de bank die het een Tikkie anders doet'.

ABN Amro volgt concurrent ING en verlaagt spaarrente
Lees ook

ABN Amro volgt concurrent ING en verlaagt spaarrente

Met de nieuwe bank wil ABN Amro uiteindelijk het klantenbestand laten groeien. ABN Amro beweert dat een bank als Buut, die in het najaar gelanceerd moet worden, nog niet bestaat. De apps van andere nieuwe banken (neobanken) als Bunq en Revolut lijken volgens haar nog te veel op apps van klassieke banken. 

"De app van Buut heeft dezelfde flow als Instagram en Snapchat", vertelt Vreugdenhil. De eerste beelden laten inderdaad zien dat de app van Buut qua vormgeving veel wegheeft van een socialemediaplatform. Zo zijn er onder meer hartjes en 'posts' met foto's en korte teksten te zien. 

© ABN Amro / Buut

Jongeren hebben volgens Vreugdenhil een andere perceptie bij een bank. "Ouderen denken nog aan een kantoor en een afschrift, terwijl Gen Z iets makkelijks en digitaals wil hebben."  

Financiële educatie speelt ook een rol, legt Vreugdenhil uit. Volgens haar weten jongeren niet altijd hoe ze met hun geld om moeten gaan. De app van Buut geeft jongeren advies over bijvoorbeeld scams (financiële fraude) en heeft een 'post' waarin staat hoeveel uur er gewerkt moet worden voor drie frikandelbroodjes. 

Ook voor ouders 

Ouders kunnen via Buut ook de financiële situatie van hun kroost inzien. Voor hen is er de 'ouderkant' van de app, waarin bijvoorbeeld betaallimieten ingesteld kunnen worden. "Alles kan op elk moment afgestemd worden." Ze kan zich voorstellen dat er voor elfjarigen anderen behoeften zijn dan voor zeventienjarigen die toch wat meer eigen baas willen zijn. 

Er kan toch wel gesteld worden dat Buut met stoom en kokend water tot stand is gekomen. De bank zegt zelf dat Buut de afgelopen twaalf maanden vanaf de grond is opgebouwd. Mambu, een leverancier van van banksoftware, en de de consultants van Deloitte waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van de bank. Ook is er advies ingewonnen bij onder meer budgetkenniscentrum Nibud. 

Project Pablo 

Dat het zo snel moest, heeft volgens Vreugdenhil te maken met concurrenten die volgens haar zelfde plannen hebben. "We willen wel graag de eerste zijn." Dat het zo snel kon, komt volgens haar doordat er ook gebruikgemaakt is van de aanwezige kennis bij ABN Amro op het gebied van het ontwikkelen van apps.

Toch is Buut op relatieve afstand van de grote bank tot stand gekomen. Met een apart team is in een apart 'fintechkantoor' van ABN Amro (waar ook bijvoorbeeld Tikkie en beleggingsplatform Bux zit) onder de codenaam Pablo gewerkt. "Veel mensen van Tikkie zijn hiermee aan de slag geweest."

Uiteindelijk moesten er daarnaast ook wat medewerkers van ABN Amro zelf bij betrokken worden. "Zo'n 400 bankmedewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring ondertekend." 

In de video hieronder wordt uitgelegd waarom de staat niet gaat verdienen aan de bank: 

De kosten voor de banken vielen volgens haar relatief mee. Bedragen wil Vreugdenhil niet noemen. Wat het voor klanten gaat kosten, is ook nog niet helemaal duidelijk. Een basisrekening wordt in ieder geval gratis. Voor aanvullende diensten moet wel betaald worden, al is dus nog niet bekend hoeveel. 

Geen dochteronderneming 

De bank is actief onder de bankvergunning van ABN Amro, en valt daar ook onder het depositogarantiestelsel. Een woordvoerder van de bank benadrukt dat Buut geen dochteronderneming is. De resultaten verschijnen in het jaarverslag van ABN Amro en er komt geen aparte directie.

Het gebeurt vaker dat een bank een nieuwe bank begint, ook wel een greenfield genoemd. In Nederland is Knab van Aegon een voorbeeld. 

Groter dan ABN?

Vreugdenhil zegt niet bang te zijn dat kinderen vanwege hun leeftijd uit 'Buut' groeien. "In de testfase zagen we dat ouders ook wel behoefte aan zo'n app hebben voor zichzelf." Op termijn wil ABN Amro met Buut ook twintigers en dertigers aan zich binden. "Maar we doen het stap voor stap."

Als je de verhalen aanhoort, zou je bijna gaan denken dat Buut groter wordt dan ABN Amro. "Nee", lacht Vreugdenhil. "ABN Amro is en blijft er onder meer voor complexere bankzaken en -producten."

Lees meer over
ABN AMROBankenGeldFintech

Laatste video's van RTL Nieuws

00:45
Beer op bezoek in huis Californië: plundert koelkast en neemt een duik
Inbreker

Beer op bezoek in huis Californië: plundert koelkast en neemt een duik

  1. 00:48
    Politieagent VS redt meisje uit brandende auto
    Beeld bodycam

    Politieagent VS redt meisje uit brandende auto