Eerder ook al verboden

Rechter verbiedt staking grondpersoneel KLM komende woensdag

Door RTL Z /ANP··Aangepast:
© ANPRechter verbiedt staking grondpersoneel KLM komende woensdag
RTL

Grondpersoneel van KLM mag aanstaande woensdagmiddag niet acht uur lang staken, oordeelt de kortgedingrechter in Amsterdam. Met die beslissing gaat de rechter mee in het betoog van KLM en Schiphol dat de aangekondigde actie te veel veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

Vakbonden CNV en FNV wilden komende woensdag van 14.00 tot 22.00 uur - acht uur lang - staken, onder meer om een hoger loon af te dwingen in de nieuwe cao voor het personeel. KLM en de bonden zijn al sinds november aan het onderhandelen, maar bereikten nog geen akkoord over de cao die geldt voor ongeveer 14.000 werknemers.

Tweede keer

Het is de tweede keer in korte tijd dat de rechter acties verbiedt. Eerder werd al een 24-uurs actie van de bonden van tafel geveegd. De rechter oordeelde toen dat die actie te ingrijpend was door alle mogelijke veiligheidsproblemen die op Schiphol kunnen ontstaan. 

Rechter verbiedt 24-uursstaking van grondpersoneel KLM op Schiphol van zaterdag
Lees ook

Rechter verbiedt 24-uursstaking van grondpersoneel KLM op Schiphol van zaterdag

KLM vindt staken in een topdrukke zomerperiode onacceptabel, volgende week begint de zomervakantie voor Zuid-Nederland. De acties kunnen veel passagiers in de problemen brengen en leiden tot veiligheidsrisico’s en een schadepost van tientallen miljoenen euro's voor de luchtvaartmaatschappij, aldus KLM.

6,4 miljoen passagiers

KLM vliegt vanaf deze zomer naar eigen zeggen naar 161 bestemmingen wereldwijd en vervoert ongeveer 6,4 miljoen passagiers in de maanden juli en augustus. 

Volgens KLM dreigt ook bij die kortere actie grote ontwrichting op de luchthaven. Dan gaat het bijvoorbeeld om strandende overstapreizigers, maar ook om vliegtuigen die niet verplaatst worden. Dit keer wordt er actiegevoerd in de middag en dat betekent volgens KLM extra risico op ophopende mensen. Reizigers van wie de vlucht vervalt, komen doorgaans namelijk nog wel naar Schiphol, om te kijken of ze tóch nog kunnen vliegen.

Volgens de bonden zijn er echter voldoende veiligheidsmaatregelen genomen, zoals een minimumbezetting tijdens de staking en de mogelijkheid om snel aan de slag te kunnen in geval van nood.

Vluchten annuleren

"Als de staking doorgaat, zijn we genoodzaakt een aantal vluchten op 9 juli te annuleren", zei woordvoerder Anoesjka Aspeslagh eerder al over de acties tegen RTL Z. "Klanten die hierdoor geraakt worden, worden dan geïnformeerd en omgeboekt naar de eerst mogelijke vlucht."

Het bedrijf zei daarbij teleurgesteld te zijn in de bonden en de acties, omdat KLM vorige week nog met een beter loonbod kwam, en de zogenoemde nullijn losliet - waarbij de salarissen twee jaar niet verhoogd zouden worden.

'Koopkracht gaat achteruit'

Over dat punt waren de bonden vooral verbolgen, omdat de top van het bedrijf wel bonussen zou krijgen en er ook extra compensatie is voor piloten die werken in het zomerseizoen. Er wordt ondertussen al maanden onderhandeld over een nieuwe cao, en hoewel KLM verder wil praten, is het voor de bonden tijd voor actie.

Volgens FNV zijn de huidige cao-voorstellen van KLM onvoldoenden om verder te praten. "De koopkracht van de medewerkers gaat er nog steeds op achteruit en we krijgen niet meer op papier dan een paar vage toezeggingen. Dat is voor onze leden onacceptabel.", zegt FNV bestuurder John van Dorland.

'Geen basis'

CNV sluit zich erbij aan, en wil minimaal een behoud van koopkracht. 

"Het bod dat KLM nu doet, voldoet daar niet aan, zegt zegt CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah. "Het gaat deels om een eenmalige uitkering en deels om een loonsverhoging die pas in juli volgend jaar ingaat. Bovendien is die loonsverhoging van volgend jaar afhankelijk van het bedrijfsresultaat. We willen behoud van koopkracht niet afhankelijk maken van de bedrijfsresultaten van KLM. Want de inflatie houdt daar ook geen rekening mee. Dus als je alles bij elkaar neemt, is dit bod gewoon niet voldoende. Dit is geen basis voor nieuw overleg."

Actievoeren voor betere arbeidsvoorwaarden is een sociaal grondrecht en mag alleen verboden worden met heel zwaarwegende redenen, bijvoorbeeld als de veiligheid in gevaar komt, zeggen de bonden bovendien. Dat zou hier niet aan de orde zijn.

Lees meer over
Air France KLMCNVFNV