Nederlandse Youfone-miljonair Rensing moet ex-zakenpartners half miljoen euro betalen

Telecom-ondernemer Valentijn Rensing verkocht zijn prijsvechter Youfone in 2023 aan KPN voor 200 miljoen euro. Nu is hij slaags geraakt met twee voormalige zakenpartners, die samen ruim één miljoen euro van hem eisen. Volgens de rechter hebben zij in elk geval recht op de helft, maar Rensing wil dat niet betalen.
Dat bevestigen de advocaat van de zakenpartners en de ondernemer tegenover RTL Z. Volgens advocaat Steven Jonker heeft Rensing destijds 'keiharde afspraken gemaakt die hij gewoon moet nakomen'. Volgens Rensing hebben de mannen geen recht op het geld, en is hij niet van plan een cent te betalen. "Dit is een principiële zaak."
Marcelino Wunderlich
Valentijn Rensing richtte in 2008 met steun van de Rotterdamse investeerder Theo de Rooij zijn telecomaanbieder Youfone op. De prijsvechter was even shirtsponsor van Vitesse, maar werd vooral bekend dankzij reclamecampagnes met cabaretier Ruben Nicolai. Daarin trad Nicolai eerst op als de Duitse schlagerzanger Marcelino Wunderlich, later als zichzelf.
Youfone slaagde erin om honderdduizenden klanten te krijgen, mede door overnames van kleinere branchegenoten. Zo nam het bedrijf in 2020 een belang in telecombedrijf Datri, dat later werd omgedoopt tot Youfone Zakelijk. Youfone nam in 2022 de rest van de aandelen over van oprichter Wouter Borst en zijn partners Xander Heijman en Jan Pieter de Ruiter.
200 miljoen
In de zomer van 2023 maakten Rensing en De Rooij een klapper, door Youfone voor 200 miljoen euro aan KPN te verkopen. Dat leverde De Rooij als grootste aandeelhouder een notering op in de rijkenlijst Quote500. Rensing bleef betrokken bij Youfone, en werd daarnaast actief als investeerder in vastgoed, private equity en een telecombedrijf in België.
In 2024 wilden twee van de drie ex-aandeelhouders van Youfone Zakelijk echter nog even met Rensing en De Rooij afrekenen. Bij de verkoop van hun laatste pluk aandelen in 2022 zat een zogenoemde earn-outregeling, die Heijman en De Ruiter bij het behalen van bepaalde doelen recht gaf op een nabetaling. Die kon oplopen tot ruim een half miljoen euro per persoon.
Naar de rechter
Het bedrijf van Rensing en De Rooij, Yoin Holding, weigerde echter te betalen. Volgens hen waren de gestelde doelen niet behaald. Daarop stapten de zakenpartners naar de rechter. Die wees in oktober vorig jaar een deel van hun eisen af.
Uit een dinsdag openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Rotterdam blijkt nu dat de zakenpartners toch recht hebben op geld. Volgens de rechter is in elk geval voldaan aan de voorwaarde voor een nabetaling van een kwart miljoen euro per persoon.
Ruim half miljoen
Rensing moet bovendien informatie geven over de uiteindelijke verkoopprijs van Youfone Zakelijk. Als de zakelijke dochter méér dan 6 miljoen euro opbracht, hebben de zakenpartners zelfs recht op 550.000 euro per persoon.
Steven Jonker, de advocaat van Heijman en De Ruiter, zegt blij te zijn met de uitspraak. "Rensing heeft destijds keiharde afspraken gemaakt, die hij gewoon moet nakomen. Als hij daar achteraf spijt van heeft, is dat zijn probleem. Het verbaast ons dat hij er onderuit probeert te komen, zeker gezien de opbrengst van Youfone", aldus de advocaat.
"Wat betreft de eerste voorwaarden is de uitspraak duidelijk; daaraan is voldaan. Nu moet Rensing met de billen bloot, en de koopovereenkomst tonen."
Principiële zaak
Rensing zegt zich niet druk te maken over de zaak. "Het stelt niets voor, het is een mug." Hoewel de claim in het licht van de totale opbrengst van Youfone bescheiden is, zegt hij niet van plan te zijn iets te betalen.
"Deze mensen hebben wij destijds netjes uitgekocht omdat zij niets toevoegden en 'free riders' waren geworden. Ik heb het al zo vaak aan de hand gehad, dat mensen denken dat ze nog iets bij je kunnen komen halen terwijl ze daarop geen recht hebben. Voor mij is het een principiële zaak." Rensing zegt daarom 'sowieso' tegen de uitspraak in hoger beroep te gaan.
Youfone werd bekend mede dankzij de jarenlange reclamecampagnes met de Nederduitse schlagerzanger Marcelino Wunderlich. Waren reclames vroeger grappiger?