Onderzoek ACM

Energieleveranciers inden onterecht opzegvergoeding, ruim 2 ton terugbetaald

·Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Kim van DamEnergieleveranciers inden onterecht opzegvergoeding, ruim 2 ton terugbetaald
RTL

Vijf energieleveranciers hebben na de zomer van 2023 in ieder geval ruim een jaar lang onterecht opzegvergoedingen geïnd. Dit meldt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), die een onderzoek startte na klachten van consumenten. De bedrijven betaalden samen 230.000 euro terug en beloven beterschap.

Volgens de ACM hebben vijf energieleveranciers (Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie) 'goed meegewerkt aan het onderzoek'. Eén energieleverancier, die niet bij naam wordt genoemd, werkte niet mee. Bij deze leverancier zet de ACM het onderzoek voort. 

Wat ging er mis? 

Het is allemaal te doen om de energiecontracten die voor het einde van de looptijd worden opgezegd. Consumenten moeten dan een opzegvergoeding aan de energieleverancier betalen. En daar ging het mis. 

"Uit het onderzoek blijkt dat leveranciers klanten die overstappen niet altijd juist en op tijd informeren over de opzegvergoeding. Daarnaast brengen ze soms een opzegvergoeding in rekening als dat niet mag. Ook zijn niet alle leveranciers voldoende duidelijk over de voorwaarden voor de opzegvergoeding", schrijft de ACM. 

Energiemaatschappijen voor rechter gesleept vanwege 'oneerlijke' variabele contracten
Lees ook

Energiemaatschappijen voor rechter gesleept vanwege 'oneerlijke' variabele contracten

De regels, die in juni 2023 veranderden, werden dus niet opgevolgd. De ACM ontving klachten en nam vanaf oktober 2024 steekproefsgewijs de bedrijven onder de loep. Hoeveel huishoudens gedupeerd werden en hoeveel elk bedrijf terug moest betalen, deelt de toezichthouder niet. 

Direct maatregelen 

De uitkomsten van het onderzoek zijn door de ACM met de energieleveranciers gedeeld. De vijf eerdergenoemde energieleveranciers 'hebben daarop direct maatregelen genomen om de fouten te herstellen en nieuwe fouten te voorkomen'. Daarnaast is er dus ruim twee ton terugbetaald aan huishoudens. 

“Het is voor klanten vaak niet duidelijk of zij een opzegvergoeding moeten betalen. Hierdoor kunnen mensen ook terughoudend zijn om over te stappen naar een andere leverancier. Daarom is het belangrijk dat energieleveranciers klanten hier snel en goed over informeren", zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. 

Regels op een rijtje 

De waakhond zet bij de presentatie van het onderzoek ook nog de regels voor de energieleveranciers op een rij. "De opzegvergoeding is gelijk aan de kosten die de leverancier door de opzegging maakt", schrijft de ACM. 

"Als een klant een vast energiecontract opzegt, moet de leverancier direct laten weten of de klant een opzegvergoeding moet betalen. Hierbij moet de leverancier ook een inschatting maken van de hoogte van de opzegvergoeding", vervolgt de toezichthouder. 

De ACM schrijft verder dat het belangrijk is dat energieleveranciers hun klanten hier zo snel mogelijk over informeren, 'zodat een klant de overstap naar een andere leverancier nog ongedaan kan maken als de klant zich bedenkt'. 

Dit ging dus niet altijd goed. "Het is mooi dat 5 leveranciers hun fouten direct hebben hersteld", besluit Leijten.

Sommige families kunnen helemaal geen stroomcontract afsluiten. Dit komt doordat het stroomnet te vol is:

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktEssentEnergiemarkt