Nieuwe Amerikaanse heffingen van kracht voor EU, veel nog steeds onduidelijk

Vandaag worden de nieuwe Amerikaanse heffingen op spullen uit de EU van kracht. Voor het leeuwendeel van de goederen bedraagt de heffing 15 procent, maar de beloofde verlaging van de heffingen op auto’s uit de EU laat nog op zich wachten. De eerste dreigementen van Amerikaanse kant vliegen ook alweer de Atlantische oceaan over.
Een week of twee geleden bereikten de EU en de VS in Schotland een deal. Kort en goed kwam die erop neer dat de VS importen uit de EU met een tarief van 15 procent gaat belasten, in plaats van met 30 procent, waarmee eerder werd gedreigd. Ook de Europese auto's, die nu nog een heffing van 27,5 procent hebben, zouden onder het tarief van 15 procent gaan vallen.
In ruil voor die Amerikaanse 'concessie', die feitelijk alsnog neerkomt op een forse verhoging van de importheffingen voor bijna alle goederen, beloofde de Europese Commissie om een aantal heffingen op industriële goederen af te schaffen en om meer visserij- en landbouwgoederen toe te laten op de Europese markt.
Heffingen fors omhoog
Het tarief van 15 procent is aanzienlijk lager dan de 20 procent die de Amerikanen op 2 april aankondigden en zeker dan de tarieven van 50 procent en 30 procent waarmee Trump later nog dreigde.
Toch is het een forse domper voor de EU. Vóór Trumps handelsoorlog bedroegen de gemiddelde importheffingen van de VS op goederen uit de VS namelijk tussen de 1 en 2 procent. In de tussentijd (sinds april) was een tijdelijk tarief van 10 procent van kracht.
Toezegging of intentie?
Maar daarna werd alles al snel een stuk vager. Zo schrijven de Amerikanen in hun samenvatting van de deal dat de EU belooft om voor 750 miljard dollar (700 miljard euro) aan Amerikaanse energieproducten te kopen tot en met 2028, zo'n 250 miljard per jaar.
De Europese Commissie heeft het over een intentie om dat te doen. Een harde toezegging kan ook helemaal niet, want de Europese Commissie gaat niet over hoeveel energie bedrijven of lidstaten inkopen en waar ze dat doen.
Experts rekenden eerder ook al voor dat de bedragen onredelijk hoog zijn. Om tot 250 miljard aan kolen, olie en LNG te komen, zou de EU 85 procent van zijn energie in de VS moeten inkopen (vier keer zoveel als nu). Nog ingewikkelder: alle energie-exporten van de VS samen (naar de EU en de rest van de wereld) bedragen nu zo'n 140 miljard euro.
Naast dat het onhaalbaar is en onverstandig om alle energie bij een partner in te kopen, zou het ook een schot in de eigen voet zijn om Noors olie en gas links te laten liggen. Om dat allemaal te vervangen door energie uit de VS, zou absurd zijn, legde energie-expert Martien Visser eerder al uit.
Verschillende lezingen
Verder schrijft de Europese Unie in zijn samenvatting dat de VS en de EU samenwerken aan het verlagen van de hoge importheffingen op staal, koper en aluminium van 50 procent. Maar de Amerikanen lijken anders in de wedstrijd te zitten: "De sectorale tarieven op staal, aluminium en koper blijven ongewijzigd. De EU blijft 50 procent betalen en de partijen zullen in overleg treden over het veiligstellen van de toeleveringsketens voor deze producten."
Ondertussen zitten de Europese automakers nog steeds met de gebakken peren. Want hoewel de heffingen van 15 procent voor de meeste goederen zijn ingegaan vandaag, zijn de papieren om de heffingen op auto's te verlagen nog niet gereed. En het is nog niet duidelijk wanneer dit wel gaat gebeuren.
Zowel de Europese Commissie als de Europese belangenclub voor automakers reageerden nog niet op vragen van RTL Nieuws.
Dreigementen
Zo lijken er toch al snel haarscheurtjes te ontstaan in de deal. Die kunnen al snel uitgroeien tot scheuren, zo bleek deze week alweer. President Trump dreigde op de Amerikaanse televisie al met het verhogen van de heffingen naar 35 procent, als de EU niet voldoende in de VS investeert de komende jaren.
Want ook daar is weer een vage afspraak over gemaakt. De Europese Commissie schrijft, helemaal onderaan zijn uitleg van de deal, dat Europese bedrijven interesse zouden hebben om 600 miljard dollar (550 miljard euro) extra te investeren in de VS.
De VS schrijft juist helemaal bovenaan als speerpunt dat de EU 600 miljard extra investeert tot en met 2028. Maar ook daarvoor geldt weer: daar gaat de Europese Commissie simpelweg niet over.
Toch lijkt Trump in de veronderstelling dat dit wel zo is en dat als de EU niet over de brug komt, hij de heffingen verhoogt naar 35 procent. Bij CNBC claimde Trump overigens ook dat de EU simpelweg 600 miljard dollar betaalt, waarmee de Amerikanen vervolgens kunnen doen wat ze willen. Hiervan is echter in ieder geval geen sprake.
Trump always chickens out? Dat credo gaat niet meer op: