Batavus sluit laatste fabriek in Heerenveen: je fiets komt straks uit Hongarije

Met het sluiten van de fabriek van Batavus in het Friese Heerenveen door moeder Accell, verdwijnt de laatste grote fietsenfabriek van dat bedrijf uit Nederland. Voortaan komen fietsen uit Hongarije. Er verdwijnen 160 banen.
Dat maakt het bedrijf vandaag bekend. Accell is bekend van merken als Batavus, Koga en Babboe. In Heerenveen worden nu nog fietsen van onder meer het merk Batavus gemaakt.
De productie in Heerenveen wordt stapsgewijs afgebouwd en verplaatst naar de fabriek in Hongarije. Begin volgend jaar wordt de fabriek in Heerenveen echt gesloten.
Accell heeft ook nog een fabriek in het Franse Dijon. Nu nog is de fabriek in Heerenveen goed voor 20 procent van de fietsen die Accell produceert.
Kosten
De beslissing om de Heerenveense fabriek dicht te doen, volgt op een eerdere beslissing om een fabriek in Turkije te verkopen. "Door de productie op minder locaties te bundelen, wil Accell de bedrijfsvoering vereenvoudigen en de efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteit verbeteren", aldus het bedrijf.
Accell verdwijnt niet helemaal uit Heerenveen. In de Friese plaats zullen zo'n 100 werknemers fietsen blijven ontwerpen. Dat zal wel vanuit een ander gebouw zijn dan waar zij nu zitten.
1906
Met de sluiting van de fabriek in Heerenveen komt een eind aan een lange periode dat in de Friese plaats fietsen werden gemaakt. De voorloper van het huidige Batavus begon in 1906 met het verkopen van fietsen, die overigens uit Duitsland werden geïmporteerd. Al snel begon het bedrijf ook zelf fietsen te maken.
De huidige fabriek opende in 1956, volgens de website van Batavus beschikte die toen over het modernste machinepark ter wereld.
Na verschillende overnames werd Batavus uiteindelijk onderdeel van Accell. Investeerders KKR en Teslin haalden in 2022 dat bedrijf voor zo'n 1,6 miljard euro van de beurs.
Corona
Tijdens corona was er een grote vraag naar fietsen, maar door logistieke problemen konden fietsenproducenten moeilijk aan onderdelen komen. Na corona werden die wel geleverd, maar toen daalde de vraag naar fietsen. Accell kwam dan ook in grote financiële problemen.
De voorraad fietsen was te groot en dat kost geld. Want de leveranciers zijn al wel betaald, maar de fietsen zijn nog niet verkocht. Het was nodig dat investeerders een flink deel van de schulden kwijtscholden en 235 miljoen euro nieuw geld in Accell staken.
Inmiddels is de voorraad flink afgebouwd, ook is het aantal magazijn teruggebracht van 85 naar 28. De bedoeling is dat dit aantal in de komende jaren daalt tot vijf.
Vorig jaar ging de productie van standaardfietsen al van Heerenveen naar Hongarije, waar de productiekosten een stuk lager zijn. Dat kostte toen al tussen de 100 en 150 banen in Heerenveen. Nu gaat dus ook de productie van duurdere fietsen naar Hongarije.
Babboe
Vorig jaar kwam Accell negatief in het nieuws doordat bleek dat bakfietsen van het merk Babboe, ook onderdeel van Accell, met grote regelmaat doormidden braken. Bestuurders en kinderen raakten gewond. Het bedrijf wilde de problemen onder de pet houden, zo zei het personeel klanten te moeten voorliegen.
Later werd bekend dat Babboe jarenlang de NVWA misleidde over hoe groot het probleem van de brekende bakfietsen was. Zo werden frames tijdens een inspectie bewust verstopt. Babboe mocht de meeste modellen niet meer verkopen en tienduizenden onveilige bakfietsen moesten van de weg gehaald. De terugroepactie die volgde verliep moeizaam.
De problemen met de bakfietsen van Babboe hebben Accell bakken met geld gekost. De kosten voor het inspecteren, repareren en vervangen van kapotte bakfietsen zijn circa 50 miljoen euro. Daar bovenop komt een omzetverlies van zo'n 75 miljoen euro.
In deze video zie je dat medewerkers van Babboe vertellen dat ze kapotte fietsen verstopten tijdens controles:
Zo stel je het in:
- Open de RTL Nieuws-app.
- Ga naar het menu.
- Tik op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Meldingen’.
- Zet het vinkje aan bij ‘Economie’.