Krimpflatie

Milka-maker aangeklaagd in Duitsland: chocoladerepen stilletjes kleiner gemaakt

·Aangepast:
© Imago Stock & People via ANP Milka-maker aangeklaagd in Duitsland: chocoladerepen stilletjes kleiner gemaakt
RTL

In Duitsland is het bedrijf achter Milka aangeklaagd vanwege misleiding over het gewicht en de prijs van de bekende chocoladerepen. Mondelez, ook moederbedrijf van merken als Toblerone, Oreo en Côte d'Or, heeft de repen van Milka kleiner gemaakt, terwijl de prijs (flink) verhoogd werd. De krimp van de repen zou niet duidelijk zijn geweest voor de consument.

Zo was bijvoorbeeld niet goed zichtbaar dat de klassieke 'alpenmelk-repen' stilletjes van 100 naar 90 gram geslonken waren, stelt de Verbraucherzentrale, de Duitse consumentenwaakhond. 

Hoewel de verpakking er nog hetzelfde uitziet, is de reep een millimeter dunner geworden. Het nieuwe gewicht staat wel op de verpakking, maar de cijfers zijn volgens de waakhond klein en worden verborgen door de kartonnen schappen in de supermarkt. Ondertussen is de reep wel bijna 50 procent in prijs gestegen. 

Roep om regels 

"Wij roepen de wetgever op om eindelijk bindende regels op te stellen voor krimpende verpakkingsinhoud,” zegt Armin Valet van de waakhond. Hij pleit ervoor dat fabrikanten in de zes maanden na het laten krimpen van een product een waarschuwing op de verpakking zetten. 

'Zit er wéér minder in de verpakkingen? We worden genaaid door de fabrikanten'
Lees ook

'Zit er wéér minder in de verpakkingen? We worden genaaid door de fabrikanten'

Volgens hem heeft Mondelez een reputatie op het gebied van misleiding. "In de afgelopen jaren hebben we honderden klachten ontvangen over de trucs van deze voedingsmiddelenproducent. Milka-producten zijn al meerdere keren uitgeroepen tot Mogelpackung des Monats." Oftewel, het misleidendste product van de maand. 

Reactie Mondelez 

Mondelez reageerde eerder dit jaar al op de Duitse waakhond. Het Amerikaanse bedrijf stelde dat transparantie voor consumenten de 'hoogste prioriteit' heeft. "We vermelden duidelijk het nieuwe gewicht op de productverpakking."  Ook zegt Mondelez klanten via sociale media te hebben geïnformeerd en dat er online een overzicht van maten en gewichten beschikbaar is.

"In deze moeilijke omstandigheden zijn we genoodzaakt verschillende maatregelen te nemen. We hebben besloten om het gewicht van sommige Milkarepen aan te passen om concurrerend te blijven en geen concessies te doen aan smaak en kwaliteit van onze chocolade", valt verder te lezen in het statement uit februari. 

Prijsverhogingen zijn het laatste middel volgens het bedrijf. Aangezien de situatie volgens het bedrijf nu 'complexer en instabieler' is dan ooit tevoren ontkomt Mondelez er nu niet aan om de prijs te verhogen. Het bedrijf wist vorig jaar wel een miljardenwinst te boeken. 

In Nederland ook 

In Nederland heeft Mondelez het gewicht van meerdere Milka-repen ook verlaagd, terwijl de prijs van die repen flink steeg. Voor een alpenmelkreep (90 gram) betaal je nu bij Albert Heijn en Jumbo 1,49 euro. In oktober vorig jaar betaalde je voor 100 gram nog 99 eurocent bij de eerstgenoemde supermarkt. 

Hetzelfde of meer betalen voor een kleinere verpakking heet krimpflatie. Meer bedrijven maken zich aan dit soort praktijkten schuldig, zie je in de video hieronder. 

Lees meer over
MondelezMilkaConsumentInflatieCacaoChocoladeDuitsland