Jumbo stopt met harde inkoper van A-merken die geregeld voor lege schappen zorgde

Supermarktketen Jumbo stopt de samenwerking met de internationale inkooporganisatie Everest en haar zusterbedrijf Epic Partners. De harde aanpak van die organisaties leverde wel de gewenste besparingen op, maar ging ook ten koste van de goede relaties van het Brabantse familiebedrijf met zijn leveranciers van A-merken.
In de zomer van 2023 sloot Jumbo zich aan bij de internationale inkooporganisaties, om lagere prijzen en betere voorwaarden af te dwingen bij zijn A-merkleveranciers. Everest en Epic werken ook voor andere grote supermarktbedrijven, zoals het Duitse Edeka, het Franse Auchan en het Zwitserse Migros.
Krachtenbundeling
Groot voordeel van de krachtenbundeling was, dat de Europese inkooporganisaties kennis bezitten over de prijzen en voorwaarden die internationale leveranciers in andere landen hanteren. Door grootschalige inkoop konden ook hogere kortingen worden onderhandeld.
Toenmalig Jumbo-topman Ton van Veen was lyrisch over de samenwerking, omdat die de Nederlandse supermarkt op een gelijk niveau zou tillen met de grote internationale leveranciers van levensmiddelen en andere producten.
Stekker eruit
Vanmiddag maakte Jumbo echter bekend aan het einde van het jaar de stekker uit de samenwerking te trekken. De huidige topman van het supermarktbedrijf Tom Heidman zegt dat de deelname aan de inkoopreus wel succesvol was, maar 'nu niet langer meer past bij de strategische koers van Jumbo'.
"Onze koers vraagt om meer ruimte om vanuit eigen kracht en in directe samenwerking met leveranciers – passend bij Jumbo als familiebedrijf – invulling te geven aan de inkoop van A-merken", aldus Heidman in een persbericht. "Met een sterke focus op de relatie en een toekomstgerichte samenwerking voor gezamenlijke groei."
Rollend over straat
Afgelopen twee jaar ging de Europese inkooporganisatie regelmatig rollend over straat met verschillende leveranciers van A-merken, waardoor de winkelschappen in Nederland soms leeg bleven.
Zo kwam Jumbo afgelopen jaren daadwerkelijk in botsing met koffiebrander Douwe Egberts en Heineken. Met de bierbrouwer werd zelfs een rechtszaak uitgevochten. De harde opstelling van de inkopers leverden dus voordelen op, maar berokkende Jumbo ook schade.
Nadelen
Volgens onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van business school voor de levensmiddelensector EFMI zat het verbreken van de Europese samenwerking door Jumbo 'er wel een beetje aan te komen'. Van Aalst wees er vorig jaar zomer in een column al op dat die samenwerking naast voordelen ook belangrijke nadelen kende.
Omdat alle leden van de inkoopcombinatie solidair moeten zijn, kan een Nederlands lid bijvoorbeeld betrokken raken bij een conflict van een buitenlandse collega-retailer met een leverancier waarmee het zelf een goede relatie heeft. Dat kan leiden tot onnodig verstoorde relaties met leveranciers of tot merk- of productboycots en lege schappen.
Imagoschade
Dat kan niet alleen gemiste inkomsten en mogelijk klantverlies opleveren, maar ook leiden tot imagoschade, aldus Van Aalst. Uit een studie van EFMI bleek volgens hem dat een kwart van het winkelpubliek de retailer bij een boycot als 'hoofdschuldige' aanwijst, en nog eens de helft als 'mede-schuldige'.
"Het is dan ook de vraag hoe groot de meerwaarde van die internationale retailsamenwerking per saldo écht is", besloot de onderzoeker zijn column destijds.
Van Aalst zegt nu te vermoeden dat Jumbo 'geschrokken' is van de conflicten die de Europese inkoopsamenwerking de afgelopen jaren hebben opgeleverd. "Het conflictmodel zit gewoon niet in het DNA van Jumbo, dat er in het verleden toch meer voor koos om de leverancier te omarmen."
Polderen
Van Aalst denkt ook dat er in Duitsland en Frankrijk veel harder wordt onderhandeld dan in Nederland. "Hoewel het polderen er hier ook wel uit is, en er best op het scherpst van de snede wordt onderhandeld, kunnen de partijen nadien wel weer met elkaar door één deur. Je hebt elkaar overmorgen toch altijd weer nodig. In Frankrijk is dat soms ondenkbaar."
Jumbo zet de samenwerking met de Duitse supermarktketen Edeka wel voort. Die richt zich op de internationale inkoop van eigen merkproducten. Ook bij Everest Fresh blijft Jumbo aangesloten, voor de inkoop van aardappelen, groenten en fruit.


