'Wel risico voor producenten'

Auto's op benzine mogen langer worden verkocht, verbod op verkoop gaat pas later in

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPAuto's op benzine mogen langer worden verkocht, verbod op verkoop gaat pas later in
RTL

Er mogen in de EU toch langer auto's met benzine- en dieselmotoren worden verkocht. De doelstelling om de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren per 2035 te verbieden, wordt afgezwakt.

Het verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren in de Europese Unie gaat niet in 2035 in. Dat was eerder wel het plan, maar na groeiende kritiek op het plan ziet de Europese Commissie er nu vanaf.

De Commissie wil nu dat de hoeveelheid CO2 die nieuwe auto's uitstoten in 2035 niet met 100 procent, maar met 90 procent wordt verlaagd. In de praktijk betekent het overigens wel dat het grootste deel van de nieuwe verkochte auto's nog wel helemaal elektrisch zal moeten zijn.

Laden bij andere paal binnen gemeente kan tientallen euro's besparen
Lees ook

Laden bij andere paal binnen gemeente kan tientallen euro's besparen

Om toch de uitstoot van CO2 terug te dringen, wil de Commissie dat autoproducenten 'groener' staal gebruiken voor hun auto's. Dat is staal dat op een minder milieubelastende wijze is gemaakt. Zo wordt er ook vraag naar 'groen' staal gecreëerd.

Toch naar nul CO2-uitstoot

Ook kunnen autoproducenten er voor kiezen dat de auto's met een verbrandingsmotor die ze nog wel verkopen, niet op benzine of diesel rijden, maar op hernieuwbare brandstoffen, zoals biobrandstof. Uiteindelijk wordt de uitstoot van CO2 door nieuwe auto's zo nog altijd naar nul teruggedrongen.

Daarnaast wil de Commissie op korte termijn de productie van kleine elektrische auto's, die in de EU worden gemaakt, stimuleren.

Verder wil de Commissie verplicht stellen dat kopers van een tweedehands elektrische auto informatie krijgen over hoe goed de batterij nog werkt. Dat moet ertoe leiden dat consumenten sneller een tweedehands elektrische auto kopen.

De Commissie wil ook bedrijven met veel auto's stimuleren om meer met elektrische auto's te gaan rijden, én ervoor zorgen dat Europese producenten van batterijen voor auto's beter kunnen concurreren met fabrikanten van buiten de EU.

'Uitstel is risico'

Al langer pleitten onder meer Duitsland en Italië voor uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren per 2035. Beide landen hebben een grote autoindustrie die in zwaar weer zit en vrezen dat hun auto-industrie niet kan concurreren met bijvoorbeeld China als ze alleen nog elektrische auto's mogen maken. 

Het uitstel brengt wel risico's met zich mee, zegt Rico Luman, auto-expert van ING. Er is zo minder druk op autofabrikanten om te innoveren en elektrische auto's ontwikkelen, om zo de Chinese automakers te kunnen bijhouden. "Op de langere termijn is het risico dat je zo je concurrentiepositie schade toebrengt, terwijl je weet dat elektrificatie de toekomst is", aldus Luman.

'Extra tijd goed benutten'

Achterblijvers, zoals Stellantis (onder meer Fiat, Opel en Peugeot), die nog relatief weinig elektrische auto's verkopen, krijgen wel meer tijd om hun achterstand in te halen, aldus Luman. Maar als ze door het uitstel juist meer gaan investeren in modellen die rijden op benzine, dan is dat volgens hem niet goed.

Luman sluit niet uit dat sommige Europese automakers uiteindelijk zullen verdwijnen. "Als je niet meegaat, dan holt dat op een gegeven moment je positie uit, je marktaandeel kan steeds verder teruglopen."

Onder meer BMW en Volvo zijn volgens Luman voorlopers bij de productie van elektrische modellen. Volvo stopte in 2024 zelfs helemaal met het maken van diesels. Achterblijvers zijn volgens Luman, naast Stellantis, Ford en Mercedes.

Nederlandse toeleveranciers

Het uitstel van het verbod op verbrandingsmotoren raakt overigens ook Nederlandse bedrijven, die toeleverancier zijn voor de auto-industrie. Op de korte termijn is het uitstel een voordeel voor bedrijven die onderdelen voor verbrandingsmotoren maken.

"Maar dat is maar tijdelijk. Van een bedrijf als Bosal, dat uitlaten maakt, kun je je afvragen of ze de slag wel voldoende kunnen maken", aldus Luman.

Steeds minder benzine en meer elektrisch

In de EU worden overigens steeds minder benzine-auto's verkocht. In het eerste halfjaar ging het om ruim 28 procent van de nieuwe auto's. Het aandeel van diesel was met 9 procent nog veel minder en in Nederland worden vrijwel geen diesels meer verkocht.

Hybrides waren in de EU goed voor het grootste deel van de nieuwverkopen, met een marktaandeel van bijna 35 procent. Volledig elektrische auto's waren goed voor een marktaandeel van een kleine 16 procent en plug-in hybrides voor ruim 8 procent.

Nederland

In Nederland is het aandeel van elektrische auto's nog groter. In het eerste halfjaar waren hybrides goed voor bijna de helft van de verkopen. Volledig elektrische auto's namen 35 procent voor hun rekening, auto's op benzine slechts 15 procent.

In deze video zie je dat het verschil in laadpaaltarieven enorm is:

Lees meer over
Elektrische autoAutoBenzine