Reactievermogen

Gevreesde test niet halen, toch trambestuurder worden: dat kan

·Aangepast:
© Editie NL Gevreesde test niet halen, toch trambestuurder worden: dat kan
RTL

Het is een gevreesde test onder mensen die trambestuurder willen worden: de Viennatest. Daarmee wordt het reactievermogen getoetst. Wie 'm niet haalt kan gedag zeggen tegen een baan als bestuurder. Om de slagingskans te vergroten wil het Amsterdamse tramvervoersbedrijf GVB mensen helpen met extra trainingen. Maar valt reactiesnelheid wel te trainen?

De Viennatest is een toets met een heleboel knoppen, die je op de computer aflegt. Het maakt deel uit van een veel groter geheel van testen, maar met deze specifiek wordt dus het reactievermogen getoetst.

Nieuwe mensen nodig

Vanaf nu wordt iedereen die niet slaagt, niet direct afgeschreven als trambestuurder. In plaats daarvan gaat GVB het gesprek aan om te kijken of er extra ondersteuning geboden kan worden om de test wel te halen. "We hebben de komende tijd heel veel nieuwe mensen nodig", zegt Leonie Boekel van het vervoersbedrijf. 

Terecht ontslag voor ziekelijk klagende trambestuurder
Lees ook

Terecht ontslag voor ziekelijk klagende trambestuurder

"Van jong tot oud: iedereen die wil is welkom, maar moet wel door die test. Op het moment dat je de test niet haalt, maar we zien dat we je er met een beetje maatwerk doorheen kunnen helpen, dan willen we mensen begeleiden. Wie niet zo computervaardig is, kunnen we bijvoorbeeld helpen." 

Gezakt

Trambestuurder Frank van Poorten (62) zakte vorig jaar in eerste instantie. "Het moeilijke is de coördinatie tussen handen, voeten en ogen en dan snel moeten reageren. Mijn generatie is wat minder opgegroeid met computers en videospelletjes, dus voor een oude baas als ik is dat lastig."

Toch benadrukt Van Poorten wel hoe belangrijk hij de test vindt. Want een goed reactievermogen is cruciaal. "In het verkeer is het nodig", zegt hij tegen Editie NL. "Al die piepjes, belletjes en lichtjes, daar moet je blind mee kunnen omgaan."

Verkeersveiligheid

Hij gaat verder: "En in Amsterdam rijd je door allerlei verkeer. Fietsers, brommers. Alles komt van alle kanten en daar moet je op kunnen anticiperen. Het kan van levensbelang zijn."

Een goede reactiesnelheid in het verkeer is dus essentieel voor de veiligheid. Maar wat wordt er precies mee bedoeld? "Reactiesnelheid betekent dat je lichaam een prikkel registreert en die vervolgens verwerkt in de hersenen", vertelt wetenschapsjournalist Mare Lensvelt van Quest. "In je hersenen wordt het omgezet in actie." 

Reactievermogen en ouderdom

Het reactievermogen is iets dat doorgaans slechter wordt naarmate we ouder worden. "We zien dat de reactiesnelheid iedere tien jaar afneemt met 2 tot 6 microseconde. Dat komt doordat bepaalde stoffen afnemen en je 'processor' – de verwerker van de prikkels – trager wordt." 

Dat betekent echter niet dat er niks aan gedaan kan worden. "Het voordeel is dat je het absoluut kunt trainen", zegt Lensvelt. "Ook op latere leeftijd kunnen je hersenen nieuwe verbindingen aanmaken. Oefenen kan zeker en daar leer je ook van."

Oefenen

Wat je dan kunt doen? "Bewegen en fysieke oefeningen doen werkt heel goed, waarschijnlijk vanwege de hand-oogcoördinatie. En computerspelletjes doen kan ook helpen." 

Bestuurder Van Poorten vindt het goed dat GVB mensen nu gaat helpen om de Viennatest te halen en dus ook het reactievermogen te trainen. Dat heeft hij zelf ook gedaan. "Vrij snel heb ik de test nog een keer gedaan en toen ben ik met vlag en wimpel geslaagd." 

Lees meer over
GVBEditie NL Link in bio