Terecht ontslag voor ziekelijk klagende trambestuurder
Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM mag een trambestuurder ontslaan, die zijn werkgever jarenlang bestookte met klachten. De man, die al 27 jaar voor HTM werkte, eiste een ontslagvergoeding van ruim 400.000 euro. Daar kan hij naar fluiten.
De 58-jarige man werkte sinds 1995 bij HTM als trambestuurder, en had al jarenlang een moeizame relatie met zijn werkgever. Uit een uitspraak van de Haagse kantonrechter blijkt dat zijn eerste aanvaring met HTM al dateerde van vóór 2012.
Tien jaar klagen
In de daarop volgende tien jaar bleef de man met de regelmaat van de klok zijn klachten over zijn werkgever ventileren. Zo voerde hij in 2012 een discussie over achterstallig loon, waarbij hij verschillende mensen in de organisatie bestookte met vragen en e-mails.
Zijn leidinggevende waarschuwde hem hiermee op te houden, en liet hem weten de mails 'aanmatigend, respectloos, soms schofferend en bezijden de waarheid' te vinden. De man beschuldigde hem daarop van liegen en slecht werkgeverschap.
De discussie mondde uit in een juridische procedure, die uiteindelijk werd geschikt waarbij HTM nabetalingen verrichtte.
Mailbombardement
Tijdens een discussie over een verzuimmelding in zomer van 2014 maakte de leidinggevende van de trambestuurder bezwaar tegen de 'ruim vijftig mails met hele lange stukken tekst', die de man hem had gestuurd. De werknemer sprak af hiermee te zullen ophouden.
Maar in augustus van datzelfde jaar moest de werkgever de man echter alweer op de vingers tikken wegens het versturen van grote aantallen mails met een onplezierige toonzetting.
Weer raak
In de zomer van 2016 was het weer raak. Naar aanleiding van een waarschuwing over een te late afmelding bestookte de man de organisatie opnieuw met lange klachtenmails, waarin hij onder meer dreigde met juridische stappen.
"Ik heb u verteld dat HTM managers zeer ongemanierd en grof zijn omgegaan met mij en daarbij grove schendingen Wets Rechts artikelen hebben begaan en zelfs mijn privacy hebben geschonden. (…) u hoort wat betreft het aanhoudende conflict, het constant pesten en het onderdrukken nog via mijn Advocaat."
Opnieuw discussies
Hierop deed HTM de man een aanbod tot coaching, dat door hem werd afgewezen. Wel vroeg hij om mediation, die echter al snel mislukte. Datzelfde najaar initieerde de man opnieuw discussies, die gepaard gingen met vele klachtenmails aan zijn werkgever.
Een jaar later vonden weer twee incidenten plaats, waarbij de trambestuurder opnieuw een lading klaagmails verstuurde. Een aanbod om een training te volgen 'om effectiever te leren omgaan met zaken die je overkomen in het leven, accepteren en loslaten' sloeg de man van de hand.
Ook opdrachtgever benaderd
In plaats daarvan eiste de man in 2018 verlofdagen voor de tijd die hij kwijt was geweest aan de klachtenprocedures. En in 2019 richtte hij zich met klachten over de arbeidsomstandigheden tot de opdrachtgever van HTM, de metropoolregio Rotterdam Den Haag.
HTM waarschuwde hem daarop de enige opdrachtgever niet te benaderen, omdat dit het behoud van de vervoersconcessie in gevaar kon brengen.
Rust keert niet terug
Later dat jaar stapte de trambestuurder naar de interne geschillencommissie met een klacht over ADV-dagen, die werd afgewezen. Opnieuw volgde een 'lange en intensieve discussie' en een mediation. Ook die mislukte. In oktober 2020 volgde uiteindelijk een akkoord over de ADV-dagen.
Ook daarmee keerde de rust echter niet terug. In januari 2021 beklaagde de man zich namelijk opnieuw, dit keer over het beleid rondom pauzes. HTM waarschuwde de trambestuurder dat het nu echt afgelopen moest zijn met de klachten, en de toonzetting ervan.
Laatste waarschuwing
Die vermaning had geen enkel effect. Integendeel. Dat jaar volgden namelijk nog zes klachten over verschillende onderwerpen, onder meer over schade aan zijn auto tot elektrocutiegevaar voor trambestuurders. In december gaf HTM de man de allerlaatste waarschuwing, en drong aan op mediation.
Volgens HTM waren de collega's van de man inmiddels moedeloos van het aanhoudende geklaag. "Naast deze zware mentale belasting die uw gedrag teweegbrengt, legt het ook een financiële belasting op de organisatie door alle uren tijd die wij telkens maar weer moeten besteden aan de zaken die u aankaart."
Mediation mislukt
De trambestuurder weigerde echter mediation, en wilde dat de interne klachtencommissie de zaak onder de loep zou nemen. Daaruit zou volgens de man duidelijk worden dat HTM juist 'trots moet zijn' op zo'n betrokken werknemer. Begin 2022 volgde uiteindelijk toch mediation, die voor de derde keer mislukte.
April vorig jaar deed HTM de trambestuurder uiteindelijk een ontslagvoorstel, dat de man afwees. In plaats daarvan kwam hij in juli met een nieuwe klacht, over een onwettige manier van inroosteren, die volgens hem ernstige gevolgen zou hebben voor de werkgever.
Ontslag
Daarop stapte HTM in augustus 2022 naar de rechter, om de man op grond van een verstoorde arbeidsrelatie op straat te kunnen zetten.
Volgens de trambestuurder was er geen sprake van een verstoorde arbeidsverhouding, en zou hij niet ontslagen mogen worden. Zijn gedrag verklaarde hij vanuit een 'extreem rechtvaardigheidsgevoel' en een 'grote liefde voor HTM', die niet wederzijds was.
Ontslagclaim 428.000 euro
Ook zou hij mogelijk lijden aan een obsessief compulsieve persoonlijkheidsstoornis, waarmee zijn werkgever te weinig rekening hield. Volgens de man wilde het vervoersbedrijf hem ontslaan omdat hij als klokkenluider misstanden aansneed.
Voor het geval hij toch zijn baan zou kwijtraken, eiste de trambestuurder naast een reguliere ontslagpremie een schadevergoeding voor onterecht ontslag van ruim 428.000 euro. Dat was het bedrag dat hij nog tot zijn pensioen zou hebben verdiend.
Terecht ontslag
Uit een recent openbaar geworden uitspraak blijkt dat de man voor de Haagse kantonrechter bot ving. HTM mag de trambestuurder op straat gooien, omdat de arbeidsverhouding inderdaad is verstoord.
Volgens de kantonrechter is er 'op zichzelf is er niets mis met het aankaarten van misstanden of onregelmatigheden’, maar schoot de man ‘daarin veel te ver door'.
"De wijze waarop de werknemer in een eindeloze stroom e-mails zijn ongenoegen en beschuldigingen aan het adres van HTM uit, met name de verwijtende en vaak ook aanmatigende toon die hij daarbij gebruikt, hebben een onwerkbare situatie doen ontstaan", aldus de uitspraak.
Voldoende geduld
Ook kan de trambestuurder fluiten naar zijn claim van ruim 4 ton, omdat de verstoring hoofdzakelijk aan hemzelf te wijten was. Volgens de rechter heeft het vervoersbedrijf meer dan genoeg geduld met de man gehad, en valt het niets te verwijten. Wel moet HTM de man een reguliere ontslagvergoeding van bijna 36.000 euro betalen.
De gemachtigde van de werknemer was onbereikbaar voor een toelichting. De advocaat van de werkgever zegt niet inhoudelijk op de zaak te kunnen ingaan, mede omdat de zaak nog steeds loopt.
De trambestuurder blijkt namelijk in hoger beroep te zijn gegaan. Vandaag staat de zaak weer voor de rechter.