Toerisme Amsterdam

Eindstation voor hop-on hop-off bus? 'Toeristen kijken zo de slaapkamer in'

·Aangepast:
© Editie NLEindstation voor hop-on hop-off bus? 'Toeristen kijken zo de slaapkamer in'
RTL

Een rondje om de Eiffeltoren, even stoppen bij de Big Ben of een kiekje maken bij het Colosseum. Bij toeristische trekpleisters zijn de hop-on-hop-off bussen niet weg te denken. Je stapt in, gaat naar een highlight en stapt weer uit. Deze bussen rijden ook al jaren rond in Amsterdam, tot grote irritatie van de lokale D66. "Het past gewoon niet."

Het Waterlooplein, Vondelpark, de Wallen, Nemo, Artis, Het Anne Frank Huis en ga zo maar door. Heel toeristisch Amsterdam is te zien vanuit de hop-on hop-off bus. Hij komt op alle bekende plekken en dat is volgens de Amsterdamse afdeling van D66 voor de bewoners van de binnenstad een doorn in het oog. "Wij zien graag dat de hop-on-hop-off-bus verdwijnt uit het centrum van Amsterdam", zegt Elise Moeskop, D66 raadslid van Amsterdam. "Het is er al te druk. Er is hier in de stad een plek waar de bus wel drie, vier of zelfs vijf keer moet steken voordat 'ie het hoekje om kan. Het past gewoon niet." 

Slaapkamer inkijken

Daarnaast zijn de straten van Amsterdam niet ontworpen op het formaat bus. "De straten zijn smal en toeristen die bovenin de bus zitten, kijken zo bij bewoners de slaapkamer in." Moeskop ziet toeristen liever met het reguliere ov door de stad gaan. "De afstanden in Amsterdam zijn kort en uitstekend te bereiken met het openbaar vervoer."

Zo roepen steden massatoerisme een halt toe: 'Kijk vooral naar dagtoerist'
Lees ook

Zo roepen steden massatoerisme een halt toe: 'Kijk vooral naar dagtoerist'

De toeristenbussen vallen officieel onder openbaar vervoer, en daar gelden landelijke regels voor. Daarom heeft de gemeente nu geen zeggenschap over de route die de bus rijdt. "Wat mij betreft is dit geen openbaar vervoer, maar een toeristische attractie. Ook vanuit het College wordt nu gekeken of we de status van de bussen kunnen veranderen, zodat we alsnog invloed kunnen uitoefenen op de route van de bussen."

Volgens Moeskop zou de bus veel beter een rondje om de stad kunnen rijden, in plaats van midden door de binnenstad. Maar dat is volgens toerismestrateeg Isabel Mosk nou nét de kracht van de hop-on hop-off bus. 

Massatoerisme

"Het is toch wel de meest efficiënte manier voor toeristen om de stad in een korte periode te leren kennen", zegt Mosk tegen Editie NL. "Deze bussen bedienen dan ook een grote groep mensen, maar tegelijkertijd vertegenwoordigt deze bus ook het massatoerisme." Ze begrijpt de kritiek die er op de bussen is. "Als je het hebt over de aanpak van massatoerisme en het spreiden van de drukte dan helpt zo'n bus niet om de drukte tegen te gaan." Ook zij denkt dat er genoeg andere manieren zijn voor toeristen om Amsterdam te leren kennen. "Juist Amsterdam is een goede fiets en wandelstad. Daarmee vertraag je en kom je ook het onverwachte tegen. Je doet dan zeker nog mee. Je maakt ook een duidelijke statement naar de toekomst als stad."    

Tours & Tickets, het bedrijf achter de bussen in Amsterdam laat aan Editie NL weten in gesprek te zijn met de gemeente maar verder geen commentaar te willen geven. 

Lees meer over
Editie NL Link in bio