Eindexamenvak muziek: 'Persoonlijk geluk boven carrièreperspectief'
Nog drie dagen ploeteren en dan zijn de examens klaar. Vandaag buigen de leerlingen van het vwo zich over het examen muziek. Een vak waar je misschien niet meteen een betaalde baan aan overhoudt. Toch kiezen steeds meer leerlingen ervoor om eindexamen te doen in een creatief vak als kunst of muziek. "Jongeren voelen zich gesteund om hun passie te volgen."
Het zijn de laatste loodjes voor de – bijna 200.000 leerlingen – die dit jaar eindexamen doen. Ruim 40.000 van hen doen eindexamen in een creatief vak als drama, kunst of muziek. Jonas Verschuren deed vanochtend samen met 16 andere leerlingen uit zijn jaar eindexamen muziek op het vwo. "Ik heb heel veel aan muziek, ik kan er niet op wachten om – later als ik klaar ben met werken – terug te denken aan de muzieklessen. Gezellig met mijn klasgenoten samen muziek maken. In plaats van terug te denken aan biologielessen die me niet interesseerden", zegt hij tegen Editie NL.
Het muziekexamen bestaat uit drie blokken: luisteren naar muziekfragmenten, werken met bladmuziek en instrumenten, en het begrijpen van muziekbegrippen. Na zijn eindexamen gaat Jonas een dansopleiding doen. Daarom koos hij ervoor om muziek in zijn pakket te nemen. "Mijn ouders vonden het juist heel leuk en spoorden het aan dat ik deze vakken erbij ging volgen."
Persoonlijke voldoening
Volgens onderwijshistoricus Pieter Slaman zijn er steeds meer ouders die creatieve vakken stimuleren. "Vroeger werden vakken als muziek en beeldende vorming vaak als 'onzinvakken' gezien", zegt hij tegen Editie NL. "Ouders die zelf lasser waren of een anders praktisch beroep hadden zagen maar weinig nut in deze vakken. Maar jongeren van de Generatie Z kiezen vaker voor hun eigen geluk en zelfverwezenlijking, met idealen voor een betere wereld." En ouders stimuleren die keuzes. "Ondanks prestatiedruk en de invloed van influencers op financieel succes, streven ze naar persoonlijke voldoening."
Dat ziet ook onderwijskundige Martijn Meeter van de VU. "Ouders ondersteunen deze keuze steeds vaker, wat een verschuiving laat zien naar het belang van persoonlijke voldoening boven traditionele carrièrepaden", zegt hij tegen Editie NL. "Het idee dat kinderen moeten kiezen voor hun eigen geluk in plaats van een zekere carrière wordt steeds meer geaccepteerd in de maatschappij. Hierdoor voelen jongeren zich gesteund om hun passie te volgen, zelfs als dit niet direct leidt tot een carrière in muziek of drama."
Persoonlijk geluk
Want geld verdienen met kunst of muziek is niet voor iedereen weggelegd. "In de afgelopen jaren is de angst voor werkloosheid onder jongeren die eindexamen doen in vakken zoals muziek en drama afgenomen. Hoewel de meeste van deze leerlingen niet doorstromen naar kunstopleidingen vanwege de beperkte capaciteit en de concurrentie van internationale studenten, kiezen velen toch bewust voor deze vakken. Dit komt doordat zij waarde hechten aan hun persoonlijke geluk boven carrièreperspectieven in de kunstsector."