'Schoenzetten' een mooie traditie, maar niet overal zijn de cadeautjes gelijk verdeeld
Sinterklaas is in het land en ook anno 2024 wordt dat massaal gevierd, zeker door jonge gezinnen. Onderzoek onder 15.000 leden van het RTL Nieuwspanel schetst een beeld van een Sinterklaasgek land, van schoenzetten tot liedjes zingen. Maar tegelijkertijd zijn niet overal de cadeautjes even groot.
De Sint mag dan de laatste jaren terrein verliezen aan de Kerstman, zijn verjaardag wordt nog wel massaal gevierd. Bijna de helft van alle mensen (44 procent) viert actief Sinterklaas, en van de gezinnen met jonge kinderen doet bijna iedereen iets met de Sint en zijn pieten: 89 procent.
Eén van de belangrijkste rituelen is het zetten van de schoen. "En wat opvalt, is dat bij de huishoudens waar dat gebeurt, het sowieso vaak de kinderen zijn die hun schoen zetten", legt RTL-opiniepeiler Gijs Rademaker uit. "Maar je ziet dat in bijna vier op de tien gevallen ook de volwassenen hun schoen zetten en hopen op cadeautjes of snoep."
'Biertje voor Piet'
De grootste groep kinderen (en volwassenen) zet één tot twee keer per week de schoen. In acht op de tien gevallen gaat die gepaard met een tekening of briefje, een wortel of 'een appel voor het paard of de pieten', schrijft een deelnemer. "Dat appeltje wordt wel afgekloven terug in de schoen gelegd." Ook aan de collega's van de Sint wordt gedacht. Meermaals wordt 'een biertje voor Piet' in de schoen gelegd.
De schoen is nog steeds vooral bestemd voor kleine cadeautjes: een vijfde van de ontvangers zegt dat het presentje of snoep in de schoen minder dan 3 euro kostte. De meerderheid van de schoenzetters vond een cadeautje van tussen de 3 en 10 euro. En bij maar één op de negen was het een groter pakje.
Een haard van karton
De meeste schoenen worden overigens niet bij de kachel of open haard gezet, simpelweg omdat veel huizen die niet hebben. De grootste groep schoenzetters plaatst de schoenen 'bij een deur of raam' en ongeveer één op tien doet het bij de verwarming. Ook andere plekken worden veel genoemd, zoals de ‘kartonnen haard’ die in supermarkten te verkrijgen is.
Ook anno 2024 wordt er meestal gezongen bij het zetten van de schoen: zo'n driekwart van de schoenzetters zingt sinterklaasliedjes voor de Sint, piet of paard. Rademaker: "De meest genoemde liedjes zijn 'Sinterklaas kapoentje' (lekker kort natuurlijk), 'Zie ginds komt de stoomboot', 'piet ging uit fietsen', en een hele oude: 'Oh, kom er eens kijken'."
Uitgaven voor Sinterklaas verschillen sterk
Uit het onderzoek blijkt ook dat de uitgaven van Sinterklaas per gezin sterk kunnen verschillen. Ongeveer een vijfde van de sinterklaasvierders in het onderzoek geeft aan dat het bedrag per kind (voor schoencadeautjes als pakjesavond samen) niet boven de dertig euro uitkomt. Tegelijkertijd geeft één op de drie meer dan 100 euro per kind uit en zo'n 4 procent zelfs meer dan 250 euro.
Van de mensen met een lager inkomen vindt bijna de helft (43 procent) het vervelend dat sommige kinderen veel meer of duurdere Sinterklaascadeaus krijgen. Ze vertellen dat het hun kinderen onzeker maakt. "Ze dachten dat ze minder lief waren. Gingen mij meer helpen en meer tekeningen maken", vertelt een deelnemer. "Ze dachten: nu heb ik zoveel goeie dingen gedaan, nu krijg ik ook grotere cadeau's. Maar ik kon dat niet betalen. Daarna waren ze wel erg verdrietig."
Verantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd op 21 en 22 november onder ruim 15.000 leden van het RTL Nieuwspanel. Het onderzoek is na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk: leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur. Het RTL Nieuwspanel telt bijna 48.000 leden. Hartelijk dank ook aan de panelleden die foto's van hun schoenzet-rituelen met ons deelden!
Wil jij voortaan ook meedoen aan onderzoeken van het RTL Nieuwspanel? Meld je dan hier aan!