Binnenland

Politici massaal op je tijdlijn: budget onlinecampagnes fors verhoogd

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPPolitici massaal op je tijdlijn: budget onlinecampagnes fors verhoogd
RTL

Wie op Facebook kijkt, kan nauwelijks meer om de reclames van politici heen. Politieke partijen hebben hun budget voor onlinereclame flink verhoogd, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.

Openheid geven over campagnebudgetten doen politieke partijen liever niet. Dat blijkt ook nu wel weer. RTL Nieuws vroeg tien partijen hoeveel van hun campagnebudget er wordt besteed aan onlinereclame en hoe dat in 2014 was. De helft van de partijen wilde antwoord geven.

Honderdduizenden euro's 

Hoe hoog de campagnebudgetten in totaal zijn, is ook niet te zeggen. Je moet in ieder geval niet denken aan miljoenen, maar eerder aan honderdduizenden euro's, laten bronnen weten.   

Hoeveel van dat geld wordt besteed aan onlinereclame? Concrete getallen wil geen van de partijen geven. Het CDA meldt dat het budget voor onlinereclame nu drie à vier keer keer hoger is dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Bij D66 is het verdubbeld. De PvdA gaf vier jaar terug 20 procent van het landelijke budget uit aan onlinecampagne voeren, dit jaar is dat ongeveer de helft.

Bij de Partij voor de Dieren is de stijging 100 procent omdat er vier jaar terug 'niet specifiek ingezet is op Facebook'. De SGP is de enige partij die heeft laten weten dat het landelijke onlinebudget niet omhoog is gegaan. VVD, PVV, GroenLinks, SP, en de ChristenUnie weigerden antwoord te geven. Maar wie naar social media als Facebook en Instagram kijkt, ziet dat ook deze partijen hun budget moeten hebben verhoogd.

Miniatuurvoorbeeld
Gesponsorde berichten op Facebook

Ze worden slimmer

Socialmediadeskundige Jeroen Bertrams twijfelt daar ook geen seconde aan. "Ik zie heel veel advertenties op social media en op nieuwssites. Bijna te veel. Er is duidelijk een hoger budget voor onlineadvertenties. Dat is ook logisch: de impact van de advertenties is veel beter te meten, en je weet heel goed aan wie je je boodschap kunt laten zien."

Bertrams valt nog wat op: het geld wordt een stuk slimmer uitgegeven. Hij vindt de onlineadvertenties beter geworden, want ze zijn meer toegespitst op de mensen die ze te zien krijgen. "Bij reclame op bijvoorbeeld nieuwssites zie je dat teksten worden aangepast op basis van je ip-adres. Dus als je in Rotterdam zit, krijg je een advertentie gericht op Rotterdam. Zit je in Utrecht, dan krijg je iets over Utrecht te zien."

Nog preciezer

Op Facebook kan dat zogenoemde 'targeten' nog een stuk preciezer omdat dat bedrijf heel veel over jou weet. En dat komt de politici erg goed uit. Partijen weten namelijk heel goed in welke wijken hun stemmers wonen en in welke wijken de achterban van de concurrentie zit. Ze weten ook bij welke partijen de kans gemiddeld genomen het grootst is dat ze overstappen.

Een voorbeeld. Bij D66 weten ze dat bijvoorbeeld een deel van de achterban van GroenLinks en van de VVD op D66 zou kunnen stemmen. Ze weten ook dat bij het stembureau School de Sterredans in Nijmegen-Oost in 2014 D66 de grootste partij was, en dat GroenLinks en VVD 2 en 3 waren. Voor D66 zou dit dan een interessante buurt kunnen zijn om bewoners gericht via social media met advertenties te bestoken. De D66-stemmers in deze buurt zien dan wat hun eigen partij wil, stemmers van VVD en GroenLinks worden misschien wel overgehaald om eens op D66 te stemmen.

Miniatuurvoorbeeld
'Ouderwets' met hagel schieten. Foto: ANP. 

Maar het kan nóg preciezer

Locatie is slechts een van de vele selectiemogelijkheden die adverteerders op Facebook hebben. De advertenties kunnen namelijk nog preciezer, vertelt Bertrams. "Dan kun je denken aan leeftijd en opleiding, maar ook aan de likes die je ooit hebt gegeven. Of nog preciezer. De VVD kan bijvoorbeeld advertenties plaatsen in de timelime van mensen die ooit een stuk over Forum hebben gelezen."

Facebook is enorm goed in het aanbieden van dit soort gespecialiseerde advertenties. Het bedrijf heeft er namelijk erg veel baat bij dat jij clickt op de advertentie die je voor je ziet, zegt Bertrams. "Facebook wordt per click betaald. Als jij een speciaal op jou toegespitste advertentie te zien krijgt, is de kans groter dat jij clickt. Dus Facebook wil zijn gebruikers zo relevant mogelijke advertenties aanbieden."

Niet met hagel schieten

Die enorm toegespitste advertentiemogelijkheden zijn een soort natte droom voor de campagnemanagers van politieke partijen. Ze willen gericht mikken op potentiële stemmers, en niet hun campagnebudgetten met schoten hagel verspillen.

De onlinereclamebudgetten zullen de komende jaren dan ook alleen maar omhooggaan, zegt Bertrams. “Mensen besteden enorm veel van hun tijd online, dat is de plek waar je ze kunt beïnvloeden."

Meer op rtlnieuws.nl:

Lees meer over
Sociale MediaGemeenteraadsverkiezingen