MH17

Vliegen boven oorlogsgebieden: luchtvaartmaatschappijen nemen risico's nu meer serieus

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© EPAVliegen boven oorlogsgebieden: luchtvaartmaatschappijen nemen risico's nu meer serieus
RTL

Sinds de ramp met de MH17 gaan in de hele wereld luchtvaartmaatschappijen bewuster om met risico's van vliegen over oorlogsgebieden. Wel wordt per maatschappij verschillend omgegaan met de risico's. Zo kan de ene luchtvaartmaatschappij besluiten om niet boven een bepaald conflictgebied te vliegen, en doet de andere dat nog wel.

Dat blijkt uit een rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vandaag heeft gepubliceerd.

"Partijen gaan er niet meer op voorhand vanuit dat een opengesteld luchtruim boven een conflictgebied ook veilig is", is één van de conclusies om het rapport. Luchtvaartmaatschappijen komen volgens de OVV eerder tot een hogere inschaling van de risico's.

'Niet veiliger geworden'

Volgens Piet Ploeg, voorzitter van de stichting Vliegramp MH17, valt uit dit rapport niet op te maken dat de burgerluchtvaart veiliger is geworden.

"Mensen in vliegtuigen moeten zeker kunnen zijn dat ze veilig zijn. Het moet niet blijven steken in goede bedoelingen en bewustwording. Wij zijn nog niet zo tevreden, we zijn er nog lang niet." Ook Tjibbe Joustra, voorzitter van de Onderzoeksraad vindt het 'moeilijk te zeggen' dat vliegen veiliger is geworden.

Internationaal geldende standaarden

De Onderzoeksraad schrijft dat sinds de crash van vlucht MH17 het onderwerp opgenomen is in de internationaal geldende standaarden en aanbevolen werkwijzen van luchtvaartorganisaties, zoals ICAO en IATA. "Er zijn handboeken gepubliceerd, die specifiek aandacht besteden aan het overvliegen van conflictgebieden. Ook is er meer en vaak betere informatie beschikbaar over conflictgebieden, die staten en luchtvaartmaatschappijen mee kunnen nemen in hun risicobeoordeling."

Het is belangrijk dat luchtvaartmaatschappijen er niet automatisch vanuit gaan dat vliegen in een opengesteld luchtruim boven een oorlogsgebied veilig is. Volgens de OVV blijkt namelijk dat de afgelopen jaren nauwelijks iets veranderd is in het luchtruimbeheer door landen die te maken hebben met een gewapend conflict op hun grondgebied.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Over de verschillen in risicobeoordelingen schrijft de OVV: "De werkwijze, informatiepositie, het land van herkomst en de risico's die worden geaccepteerd, verschillen per maatschappij. Hierdoor verschilt ook het uiteindelijke besluit per luchtvaartmaatschappij - variërend van de hoogte waarop wordt gevlogen tot aan het besluit om wel of niet over een bepaald gebied te vliegen."

Behoefte aan meer informatie

De Onderzoeksraad schrijft verder dat luchtvaartmaatschappijen behoefte hebben aan informatie met meer diepgang om een goede risicobeoordeling te kunnen maken. "Ook informatie over plotseling escalerende en/of nieuwe conflicten blijft een aandachtspunt. Hiervoor is de bereidheid en het vertrouwen om elkaar actief te informeren over (mogelijke) dreigingen essentieel. Dat is niet overal ter wereld vanzelfsprekend."

Wel zijn er 'vorderingen' gemaakt met het delen van dreigingsinformatie. Zo organiseert de Europese Commissie bijeenkomsten om op basis van inlichtingeninformatie te analyseren welke risico's er zijn bij het overvliegen van bepaalde gebieden. De tijdens dat overleg als 'hoog' geclassificeerde risicogebieden, worden opgenomen in een bulletin. Dit bulletin is wereldwijd toegankelijk voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers. Door middel van 'Rapid Alerts' kan op een snelle manier informatie gedeeld worden over plotseling escalerende situaties.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Elf aanbevelingen

De OVV wil internationaal betere afspraken over wat als de veiligheid van burgerluchtvaart in het geding is. In 2017 deed de Onderzoeksraad in het eindrapport over MH17 elf aanbevelingen om vliegen veiliger te maken.

Zo moeten landen en luchtvaartmaatschappijen meer informatie delen over risico's en conflicten. Daarnaast moet duidelijker worden wanneer een land het luchtruim moet sluiten. Ook de passagiers moeten beter geïnformeerd worden over welke route een maatschappij kiest. Luchtvaartmaatschappijen moeten jaarlijks verantwoording afleggen over de gekozen routes.

Reconstructie MH17: hier werd de raket afgevuurd

Taps van telefoongesprekken, radarbeelden, foto's en honderden getuigenverklaringen. Het Openbaar Ministerie publiceerde in 2016 de eerste conclusies in het onderzoek naar de aanslag op MH17.

MH17

Op 17 juli 2014 stortte vlucht MH17 neer boven Oost-Oekraïne. Het internationale onderzoeksteam heeft vastgesteld dat MH17 is neergehaald door een BUK-raket afkomstig uit Rusland.

Bij de ramp kwamen 298 slachtoffers om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

Daders

Een internationaal onderzoeksteam van betrokken MH17-landen, het Joint Investigation Team (JIT), probeert de daders voor de rechter te krijgen. Daarnaast hebben Nederland en Australië vorig jaar besloten om Rusland aansprakelijk te stellen voor betrokkenheid bij het neerhalen van vlucht MH17.

Politiek verslaggever Fons Lambie legt uit hoe de procedure tussen Nederland, Australië en Rusland over de MH17-zaak eruit zou kunnen zien.
Lees meer over
Onderzoeksraad voor VeiligheidMH17LuchtvaartRampen en ongevallen