Advies aan kabinet: 'Luchtvaart kan alleen groeien als stikstofuitstoot daalt'
De groei van Schiphol en opening van Lelystad Airport zijn alleen mogelijk als de luchtvaart minder stikstof gaat uitstoten. Dat adviseert de commissie-Remkes aan het kabinet. Iedereen moet zijn steentje bijdragen, ook al is de luchtvaart maar verantwoordelijk voor een klein deel van de stikstofproblematiek.
De uitstoot van stikstof door het vliegverkeer is volgens de commissie groter dan gedacht, maar in vergelijking met andere sectoren nog altijd bescheiden. Toch is het volgens de commissie-Remkes niet meer dan redelijk dat ook de luchtvaart een bijdrage levert aan de stikstofreductie.
De gewenste groei van Schiphol en het openstellen van Lelystad Airport zijn volgens de commissie dan ook alleen mogelijk als de stikstofuitstoot van de luchtvaartsector in zijn geheel afneemt.
Uitstoot is groter dan gedacht
De luchtvaart is een van de grootste vervuilers als het gaat om de uitstoot van CO2 en fijnstof, maar qua stikstofuitstoot speelt de luchtvaart een kleinere rol. De uitstoot van stikstof blijkt volgens de commissie tussen de 0.7 en 1,1 procent van de totale uitstoot te zijn. Ter vergelijking: het wegverkeer is goed voor 6,1 procent.
Bij de berekening heeft de commissie ook de uitstoot van stikstof van de luchtvaart in de hogere luchtlagen meegeteld. Daardoor valt het cijfer hoger uit dan eerder werd verwacht.
Wat er moet gebeuren?
Er zijn verschillende maatregelen denkbaar om de uitstoot van luchtvaart te beperken. Zo zouden reizigers verder ontmoedigd moeten worden om met de auto naar het vliegveld te komen. Een andere maatregel is door elektrisch te taxiën en het weren van vervuilende vliegtuigen.
Ook zou het stimuleren van een geleidelijkere landing van vliegtuigen een bijdrage kunnen leveren. Tenslotte zouden vliegtuigen efficiënter gebouwd moeten worden.
Reactie milieuclubs
Verschillende milieu-organisaties reageren verheugd op het advies. "Het kabinet moet nu aan de slag met dit advies", stelt Natuur & Milieu. "Het is glashelder dat er een streep moet door de groei van Schiphol, Lelystad Airport moet definitief van de baan."
De Natuur en Milieufederatie Noord-Holland vindt het terecht dat Remkes de uitzonderingspositie van de luchtvaart aan de kaak stelt. "Net als alle andere sectoren moet ook de luchtvaart bijdragen aan de vermindering van de stikstofdepositie."