Anders onhaalbaar

Anderhalvemetersamenleving: 'Aanpassingen ov kosten 1,2 miljard'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© Piet den BlankenAnderhalvemetersamenleving: 'Aanpassingen ov kosten 1,2 miljard'
RTL

Als het openbaar vervoer in Nederland moet worden aangepast voor de anderhalvemetersamenleving, kost dat dit jaar ten minste 1,2 miljard euro. Die aanpassingen zijn nodig, want 'anders wordt het chaos'.

Dat vreest Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OVNL, in een interview met De Telegraaf. Door de coronamaatregelen kan volgens Peters hooguit 25 procent van de capaciteit van bussen, treinen, trammen en metro's worden gebruikt.

Problemen met beschikbare ruimte

"Nu reist ongeveer 10 procent van wat Nederland gewend is, voor zorg, nood en werk", legt Peters uit. "Als bijvoorbeeld studenten, forenzen en pretreizigers weer het ov mogen pakken, krijgen we grote problemen met de beschikbare veilige ruimte."

Zij houden Nederland draaiende: 'Ik mis de reizigers', zegt conducteur Roy
Lees ook

Zij houden Nederland draaiende: 'Ik mis de reizigers', zegt conducteur Roy

'Bij elkaar op schoot'

De branchevereniging van vervoerders is niet de enige die zich zorgen maakt. Ook vakbond FNV voorziet problemen. "Als er niet snel duidelijke keuzes worden gemaakt, wordt het ov de flessenhals van de anderhalvemetersamenleving. Tijdens de reis zitten we dan bij elkaar op schoot", vertelt FNV-bestuurder Henri Janssen aan de krant.

Wie straks moet gaan bepalen wanneer een bus of trein te vol is, is niet de taak van de vervoerder, vindt Peters. De overheid moet volgens hem daarom meer buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) in gaan zetten, om reizigers in goede banen te leiden.

Meer boa's nodig

"Zelfs bij een maximale anderhalvemeterbezetting zullen veel meer boa’s ingezet moeten worden om de vereiste afstand bij in- en uitstappen, op de perrons en in de vervoermiddelen te handhaven. Anders wordt het chaos."

Lees meer over
Openbaar vervoerTreinenBussenMetroCoronavirus