Bond: 'Transavia verzwijgt rechten reiziger, moet klant veel meer aanbieden'
Transavia overtreedt de Europese regels als het bedrijf vluchten schrapt om de drukte op Schiphol te beperken. Dat zegt de Consumentenbond.
Die wijst erop dat de luchtvaartmaatschappij passagiers bij annulering nu niet de keus biedt tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze.
Ticket geannuleerd
Transavia kondigde woensdag al aan tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten vanaf Schiphol te schrappen. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent daarvan is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.
Op de website van Transavia staat dat er voor een aantal passagiers geen alternatieve vlucht beschikbaar is, geeft de Consumentenbond aan. Mensen die het betreft zouden maar twee opties krijgen, namelijk geld terug of een vlucht na de zomer.
Consument heeft keuzes
Daarmee zou de maatschappij volgens de belangenorganisatie tekortschieten, zegt Consumentenbond-woordvoerder Babs van der Staak tegen RTL Nieuws: "Transavia zegt dat het niet iedereen een vervangende vlucht kan aanbieden. Maar consumenten moeten de keuze krijgen om hun geld terug te krijgen, of een andere vlucht op dezelfde dag aangeboden te krijgen, of een vlucht op een dag die de passagier zelf kiest. En als Transavia zelf geen alternatief heeft, dan moet het desnoods een vlucht met een andere maatschappij aanbieden. Als ze dat niet doen, dan mogen reizigers zelf een alternatief gaan zoeken, die vlucht boeken en de meerkosten daarvan verhalen aan Transavia."
"Transavia moet er gewoon alles aan doen om consumenten alsnog op hun bestemming te krijgen", zegt Van der Staak. "Je staat als consument heel sterk op basis van de Europese passagiersrechten. Zoals Transavia het nu regelt, is verkeerd, ze overtreden hiermee de regels die consumenten beschermen tegen de gevolgen van het annuleren van vluchten."
Niet klakkeloos geloven
De Consumentenbond raadt gedupeerde reizigers aan om niet klakkeloos Transavia te geloven. "Denk niet, nou ja,, ik kan niet vliegen na de zomer dus dan accepteer ik nu maar het aanbod om mijn geld terug te krijgen", zegt Van der Staak. "Nogmaals, je staat als consument heel sterk."
De Consumentenbond wijst er verder nog op dat Transavia ook vluchten schrapt omdat er te weinig bemanning is. "Als dat binnen twee weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging. Maar Transavia verzwijgt die rechten ook."
Massaclaim
Eerder gaf de Consumentenbond al aan de mogelijkheid van een massaclaim tegen Schiphol te onderzoeken. De bond overweegt nog geen juridische stappen tegen Transavia. De organisatie hoopt de luchtvaartmaatschappij via een oproep en het stellen van vragen nog op andere gedachten te brengen.
De Consumentenbond benadrukt de komende tijd nauwlettend in de gaten houden of maatschappijen en reisorganisaties zich aan de regels houden. Zo kijken deskundigen van de organisatie ook nog naar de manier waarop bijvoorbeeld KLM en andere maatschappijen precies hun capaciteit beperken.
Reactie Transavia:
Transavia zegt zich niet te herkennen in de kritiek van de Consumentenbond. "Wij doen er alles aan om onze passagiers om te boeken en alternatieven te bieden. Het is helaas een feit dat we fors in capaciteit op Schiphol moesten reduceren in de voor ons drukste periode van het jaar. Alle passagiers van wie de vlucht geannuleerd of gewijzigd is kunnen omboeken als ze bij ons een alternatieve vlucht zien."