Patiëntenfederatie: mensen vaak verrast door onverwachte zorgkosten
Patiënten worden vaak verrast door zorgkosten waar ze niet duidelijk over waren geïnformeerd. Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland op basis van onderzoek onder meer dan 1200 leden uit het eigen 'Zorgpanel', bestaande uit mensen die zorg gebruiken.
Verzekeraars en zorgaanbieders zouden te weinig informatie over de vergoeding van zorg geven. Zo zijn veel mensen volgens de federatie er niet van op de hoogte dat hun verzekeraar geen contract heeft met hun zorgverlener. "Een vermelding van deze informatie ergens weggestopt op de website is absoluut niet voldoende", stelt de federatie.
"Als je niet weet dat dit risico er is en je het dus zelf niet checkt bij je verzekeraar, start de aanbieder de behandeling vaak gewoon", zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.
Minder verzekerd
Ook blijkt dat deelnemers van het onderzoek zich voor dit jaar minder uitgebreid hebben verzekerd. Zo kiezen meer mensen voor bijvoorbeeld een budgetpolis. "Bij goedkopere verzekeringen is de vergoeding voor zorg zonder contract met een zorgaanbieder relatief laag of zijn er minder contracten met aanbieders", zegt Veldman.
De federatie vindt dat mensen meer informatie moeten krijgen als ze een nieuwe verzekering uitzoeken. Maar ook bij de start van een behandeling moet meer informatie beschikbaar komen.
Verwijzers, bijvoorbeeld huisartsen, spelen hierbij ook een belangrijke rol volgens de federatie.
Meedoen aan het RTL Nieuwspanel?
Van kabinet tot koningshuis, van geld tot gezondheid: in het RTL Nieuwspanel kun jij meepraten over welke kant Nederland op moet. Laat je stem horen! Aanmelden kan hier.