Boosheid over terugroepactie bakfietsen Babboe met 21.000 wachtenden: 'Schandalig!'
Bakfietseigenaren zijn woedend over het verloop van een terugroepactie van fabrikant Babboe. In februari kwam aan het licht dat de frames met grote regelmaat breken. Er volgde een gigantische operatie waarbij tienduizenden bakfietsen betrokken zijn. Maar die verloopt allesbehalve soepel, blijkt uit reacties van ruim duizend gefrustreerde bakfietsbezitters, waar de onderzoeksredactie contact mee heeft.
"Schandalig!" Jos de Wit uit Den Haag heeft maar één woord over voor de afhandeling van de terugroepactie door bakfietsfabrikant Babboe. Hij is één van de mensen die een nieuwe bakfiets zou krijgen. Maar een half jaar nadat de terugroepactie is afgekondigd heeft hij er nog steeds geen. Vanuit de nieuwbouwwijk aan de rand van Den Haag doet hij er nu - met zijn baby in de kinderwagen en peuter aan de hand - zo'n twee uur over om naar de supermarkt te gaan. "Voorheen was het baby in de bak, peuter erbij en gaan."
Bernadet Nieuwland mist haar bakfiets zo mogelijk nog meer. Zij heeft een kinderdagverblijf in het Friese Terwispel, maar haar 6-persoonsbakfiets staat nog altijd aan de kant. Er is nog steeds geen inspecteur langsgeweest om hem te controleren, voordat die de weg weer op kan. "Ik ben natuurlijk boos, gefrustreerd."
Bekijk hieronder de video van Bernadet.
In februari van dit jaar onthulde RTL Nieuws dat frames van Babboe bakfietsen met grote regelmaat doormidden breken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) legde de bakfietsfabrikant een verkoopverbod op en er volgde een terugroepactie, omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Bijna alle Babboe-eigenaren krijgen op dan het advies om niet meer op te stappen.
Babboe beloofde 22.000 bakfietsen bij eigenaren op te halen en te vervangen voor een nieuwe. De tweewielers City en Mini, zowel de gewone als de elektrische variant, werden teruggeroepen. Daarnaast moesten nog veel andere typen bakfietsen - vooral driewielers - geïnspecteerd worden, voordat die de weg weer op konden.
Ruim duizend bakfietsbezitters klaagden bij RTL Nieuws
Uit onderzoek van RTL Nieuws naar de terugroepactie, die inmiddels een half jaar geleden van start ging, blijkt dat er nog amper vorderingen zijn gemaakt. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws heeft contact met bijna 1100 bakfietseigenaren. Daarvan geven er slechts enkele tientallen mensen aan tevreden te zijn over de terugroepactie. Maar 32 bakfietseigenaren geven aan inmiddels een nieuwe bakfiets van Babboe te hebben. En slechts 27 van de bijna 1100 eigenaren geeft aan dat hun fiets geïnspecteerd is en dat zij de weg weer op kunnen.
"Mijn bakfiets van nog geen jaar oud is geïnspecteerd en afgekeurd. Dus nu weer wachten. Ik heb er nog geen 84 kilometer mee gefietst", betreurt een bakfietseigenaar bijvoorbeeld.
Honderden bakfietseigenaren klagen over de lage waarde van de voucher die zij hebben ontvangen, waarmee lang geen nieuwe fiets bekostigd kan worden. Zij zouden vaak liever geld ontvangen. "Waardeloos", reageert een bakfietseigenaar op het geboden bedrag in de vorm van een tegoed. "Een voucher van 600 euro is natuurlijk een lachertje en brengt mij geen andere bakfiets."
Ook het gebrek aan communicatie door Babboe wordt veelvuldig betreurd. "Ik houd bij hoe vaak we bellen en mailen. Sinds april hebben we 33 keer gebeld en 27 mails gestuurd", laat een ouder bijvoorbeeld weten. Bakfietsouders krijgen Babboe keer op keer niet te pakken en tasten in het duister over hoe lang een vervangende fiets nog op zich laat wachten. Volgens Babboe zelf duurt dat mogelijk nog tot het einde van dit jaar.
Babboe beloofde 22.000 bakfietsen bij eigenaren op te halen en te vervangen voor een nieuwe. Als een fiets niet ouder is dan 1 januari 2019, mogen de eigenaren een nieuwe bestellen. Maar volgens de laatste cijfers die Babboe wil delen hebben daarvan nog geen achthonderd mensen een nieuwe bakfiets gekregen. Meer dan 21.000 mensen wachten dus nog.
Daar komt nog een onbekend aantal mensen bovenop die een ander model bezitten. Zoals een Big, Max of Curve. En ook die eigenaren zijn nog bijna allemaal niet uit de brand geholpen, omdat zij pas weer de weg op mogen als hun fiets door een inspecteur van Babboe is onderzocht en goedgekeurd. Babboe geeft aan dat zij pas in de zomer groen licht hebben gekregen van de toezichthouder om die inspecties uit te voeren. De operatie is nu volgens Babboe 'in volle gang' en er is een extern bedrijf ingehuurd om het proces te versnellen.
Babboe laat hun klanten in de kou staan, vindt de Consumentenbond. Volgens de consumentenorganisatie worden hierbij 'zeker rechten geschonden'. "Om te beginnen is die doorlooptijd van zes maanden veel te lang", verklaart woordvoerder Gerard Spierenburg. "Je moet binnen een redelijke termijn dat product repareren of een nieuwe fiets geven. Als je dat niet lukt dan moet je met een alternatief komen, bijvoorbeeld een ander product."
Omdat Babboe onderdeel is van het grote concern Accell, zouden ze volgens de Consumentenbond veel meer alternatieven moeten aanbieden zoals fietsen van andere merken. De Consumentenbond heeft Babboe een brief gestuurd. Ze eisen dat het bakfietsbedrijf snel met een betere oplossing komt.
Woordvoerder Uneke Dekkers van Accell/Babboe wil maar weinig details geven over de huidige stand van zaken van de terugroepactie. Het bedrijf zegt 'zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk te willen helpen'. Maar bijvoorbeeld hoeveel mensen er nog op een inspecteur wachten, wil het bedrijf niet zeggen.
Volgens de Consumentenbond doet Babboe onvoldoende. "Babboe heeft er zelf voor gezorgd dat deze problemen ontstaan zijn. Ze hebben jarenlang ondeugdelijke fietsen geleverd. Ze zijn daar ook mee doorgegaan toen ze wisten dat daar van alles mis mee was. Moet je dat dan nu op consumenten afwimpelen...?" vraagt de woordvoerder van de Consumentenbond zich hardop af. "Dat lijkt me niet."
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe nog gaande
Er loopt nog een strafrechtelijk onderzoek naar de Nederlandse bakfietsfabrikant Babboe. Eerder toonde RTL Nieuws aan dat medewerkers van het bedrijf kapotte fietsen verstopten in busjes, voorafgaand aan een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De redactie is in het bezit van een geluidsopname, waarop een manager zegt fietsen te hebben "weggestouwd". Het Openbaar Ministerie moet nog bekend maken of het ook daadwerkelijk overgaat tot vervolging.
Beluister de geluidsopname in het volgende item.
De NVWA heeft recent het onderzoek naar problemen met brekende frames verder uitgebreid met drie andere bakfietsproducenten. Ook de merken Vogue, Cangoo en Bakfiets.nl zijn nu onderwerp van 'lopend onderzoek'.
Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement.