Verkeersveiligheid

Kabinet verbiedt bezit en gebruik opvoersetjes voor elektrische fietsen

Door Arne Hankel en Stephan Koole··Aangepast:
© ANPKabinet verbiedt bezit en gebruik opvoersetjes voor elektrische fietsen
RTL

Het kabinet gaat het bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen op de openbare weg verbieden. Dat besluit maakt het kabinet binnenkort bekend, zeggen verschillende bronnen tegen de politieke redactie van RTL Nieuws. De maatregel moet de verkeersveiligheid verbeteren en de overlast beperken.

Er wordt al langere tijd geklaagd over snelrijdende elektrische fietsen. Vooral zogeheten fatbikes zijn daarbij een steen des aanstoots. Die e-bikes met dikke banden en een groot zadel zijn zeer populair onder jongeren.

Tientallen gemeenten roepen kabinet op tot aanpak fatbike
Lees ook

Tientallen gemeenten roepen kabinet op tot aanpak fatbike

De fietsen mogen net als alle andere elektrische fietsen maximaal 25 kilometer per uur. Maar het opvoeren van fatbikes is erg populair. Ze worden voorzien van een gashendel of de snelheidsbegrenzing wordt eraf gehaald.

Steun Kamermeerderheid

Dat zorgt voor veel overlast en problemen met de verkeersveiligheid. Tientallen gemeentes deden eind vorig jaar nog een oproep aan het kabinet om maatregelen te nemen, zoals een minimumleeftijd voor het gebruik van elektrische fietsen of het verbod op opvoersetjes.

De Tweede Kamer vroeg al in 2022 om een verbod op het opvoeren van elektrische fietsen. In de huidige Tweede Kamer steunt een Kamermeerderheid van VVD, GroenLinks-PvdA, NSC en BBB het verbod op de opvoersetjes.

Het aantal elektrische fietsen is de afgelopen jaren flink toegenomen. Van de ruim 850.000 fietsen die werden verkocht in 2022 waren ruim 480.000 elektrisch. In datzelfde jaar was een duidelijke stijging van het aantal verkeersdoden met fiets te zien. Het aandeel elektrische fietsen onder fietsdoden was 34 procent.

Roep om leeftijdsgrens

NSC-Kamerlid Olger van Dijk noemt het verbod een goed begin. "We zijn voor de aanpak van de overlast door fatbikes en een verbod op opvoeren is een mooi begin. Eigenlijk willen we ook een minimumleeftijd invoeren. Die fatbikes zijn heel gevaarlijk, een aanpak is noodzakelijk. Het verbod zal ervoor zorgen dat opvoeren moeilijker wordt. Maar er is meer nodig."

Ook GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop is opgetogen. "Het was de hoogste tijd, het is idioot dat het kon. Voor de verkeersveiligheid is een goed onderscheid tussen brommers, fietsen en scooters noodzakelijk. Met die opvoersetjes maken mensen met een fiets er eigenlijk een brommer van. Dat is heel slecht voor de verkeersveiligheid."

Volgens De Hoop leveren opgevoerde fatbikes heel gevaarlijke situaties op. "Die racen soms met 60 km per uur door de stad. Dat moet je voorkomen. Om het verbod te handhaven heb je toezicht nodig. En eigenlijk moeten we ook een leeftijdsgrens voor fatbikes invoeren."

Alles doen

VVD-Kamerlid Hester Veltman noemt het 'hartstikke goed' dat het verbod er komt. "Die fatbikes lijken een beetje op scooters maar worden nu een beetje misbruikt. Ze gaan veel te hard, je wordt van je sokken gereden. Het is levensgevaarlijk, ze rijden veel te hard. Dit verbod is ook goed voor de verkeersveiligheid. Het aantal slachtoffers neemt toe, dus alles wat we kunnen doen om het verkeer veiliger te maken, moeten we doen."

Eenvoudig in te voeren

Het ministerie van Infrastructuur liet een adviesbureau onderzoek doen naar de beste aanpak van het opvoeren van elektrische fietsen. Daaruit kwam naar voren dat een verbod op het bezit en gebruik van hard- en software op de openbare weg relatief eenvoudig is in te voeren. Dat kan door middel van aanpassing van de wet, vergelijkbaar met het verbod op het opvoeren van brom- en snorfietsen, dat al bestaat.

Daarmee schept het volgens het adviesbureau ook duidelijkheid en zijn er betere voorlichtingscampagnes te maken over de risico's die kleven aan het gebruik van opgevoerde elektrische fietsen, zoals dat een bestuurder onverzekerd is.

Ook niet-ingeschakeld opvoersetje straks strafbaar

Het te hard rijden op een opgevoerde e-bike op de openbare weg is nu al verboden. Het installeren van een opvoersetje op een elektrische fiets op zichzelf niet. Die setjes en opvoerapps worden dan ook gewoon verkocht in winkels en online.

Bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets schakelen - als ze de politie zien - het opvoersetje uit. Daardoor gaat de fiets weer de normale maximale snelheid. Dat gaat nu dus veranderen: als er straks een opvoersetje op een fiets wordt waargenomen door de politie, is de bestuurder strafbaar.

Lees meer over
Ministerie van Infrastructuur en WaterstaatFatbikeElektrische fietsLink in bioEditie NL Link in bio