In de brief verzoeken ze 'om de gedane beloftes door eerdere kabinetten waar te maken en zo spoedig mogelijk een besluit te nemen over de openstelling' van het vliegveld. Ze hopen dat Madlener nog dit jaar akkoord geeft voor 'een operationele vakantieluchthaven' in Lelystad, zodat 'in het najaar van 2025 de eerste commerciële vluchten kunnen vliegen'. Het vliegveld is klaar voor opening, zo stellen provincie en gemeente.
Volgens de partijen is de opening van de luchthaven 'belangrijk om de werkgelegenheid in gelijke tred te laten lopen met de groei van de inwoners' in Lelystad. De stad staat 'aan de vooravond van een schaalsprong tot een financieel zelfstandige, economisch sterke en sociaal veerkrachtige stad van minimaal 120.000 inwoners'.
Kamermeerderheid tegen opening
Het besluit om Lelystad Airport al dan niet te openen voor vakantievluchten werd eerder op de lange baan geschoven. Na een kabinetsval in 2021 stelde de Tweede Kamer de opening uit. Na de val van het kabinet-Rutte IV in 2023 werd het onderwerp controversieel verklaard, ofwel voor besluitvorming overgelaten aan een volgend kabinet.
Lelystad werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol, maar de opening is telkens uitgesteld. In de Tweede Kamer zijn de meningen verdeeld. Een oproep van de Partij voor de Dieren eerder dit jaar om het vliegveld definitief niet in gebruik te nemen, kreeg steun van linkse partijen, maar ook van NSC, CDA en BBB.
Bij sommige politieke partijen zijn er zorgen over het laag overvliegen van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport, mogelijk ook over de Veluwe. Ook zijn er zorgen over de natuur en het klimaat.