Kamer roept minister Madlener terug, maximaal 467.000 vluchten voor Schiphol
De Tweede Kamer heeft gisteravond laat in een hoofdelijke stemming besloten dat het aantal vluchten op Schiphol toch verder moet dalen om geluidshinder. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor een maximumaantal van 467.000 vluchten.
De motie van NSC-Kamerlid Olger van Dijk om het aantal vluchten verder terug te brengen werd nipt aangenomen tijdens de hoofdelijke stemming even voor middernacht: 75 van de aanwezige Kamerleden stemden voor, 73 stemden tegen.
Het is nog onduidelijk wat minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) gaat doen met het oordeel van de Tweede Kamer. Het kabinet-Schoof had zich voorgenomen dat het aantal ernstig gehinderden – 113.862 volgens berekeningen van Schiphol zelf – per november 2025 met 17 procent omlaag moet.
Ingewikkelde rekensom
Er wordt al lang gesteggeld over het aantal vluchten dat Schiphol uit mag voeren om dat doel te bereiken. In 2022 werd besloten dat de geluidsoverlast door de luchthaven teruggebracht moest worden met 20 procent. Het vorige kabinet zette in op 440.000 vluchten per jaar, maar daar stak de Europese Commissie een stokje voor.
Madlener zei vorige maand dat het nieuwe kabinet 'druk aan het rekenen' was geslagen. Hij liet weten dat het aantal jaarlijkse vluchten sowieso niet minder zou zijn dan 475.000.
Eerder deze maand leek er eindelijk duidelijkheid: minister Madlener liet weten dat het kabinet ervoor kiest om vanaf volgend jaar jaarlijks 478.000 vluchten toe te staan. De geluidshinder daalt daarmee met 15 procent, een tegenvaller voor omwonenden. Bekijk hier wat Madlener erover zei:
De PVV-minister zei het aantal vluchten simpelweg niet verder terug te kúnnen brengen, omdat Europa er mogelijk niet mee akkoord gaat. De Volkskrant onthulde eerder deze week dat de Europese Commissie dit juist ontkende.
Ruzies mogelijk
KLM-topvrouw Marjan Rintel waarschuwde eerder voor het schrappen van zoveel vluchten. Er zouden nieuwe ruzies met andere landen op de loer liggen. Eerder roerden landen als Canada en de Verenigde Staten zich, omdat het schrappen van meer dan 17.000 vluchten ten koste zou gaan van historische rechten die luchtvaartmaatschappijen uit die landen hebben om Schiphol aan te doen.
Als deze rechten worden afgenomen, loopt KLM het risico slachtoffer te worden van vergeldingsacties.