Verkeersbesluit

Minister Madlener wilde procedures negeren om overal 130 km per uur in te voeren

Door René Lukassen en Arne Hankel··Aangepast:
© ANPMinister Madlener wilde procedures negeren om overal 130 km per uur in te voeren
RTL

Dat minister van Infrastructuur Barry Madlener graag op zo veel mogelijk snelwegen de maximumsnelheid wil verhogen naar 130 km/u is wel bekend. Niet dat hij daarvoor alle juridische procedures wilde omzeilen. Madlener wilde een zogenoemd verkeersbesluit nemen en zo op alle snelwegen een maximumsnelheid van 130 km/u invoeren, blijkt uit openbaar gemaakte documenten van het ministerie van Infrastructuur, opgevraagd door RTL Nieuws.

Uit de stukken blijkt dat Madlener zijn ambtenaren vroeg of het mogelijk is om via een verkeersbesluit op alle Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur in te voeren. Een verkeersbesluit is het formele besluit van een van de instanties die dat mogen – in dit geval de minister – om een bepaalde fysieke verkeersmaatregel te treffen. In dit geval de snelheidsverhoging.

Mensen die bezwaar maakten, zouden dan juridische procedures moeten beginnen. Die zouden jaren in beslag nemen. 

Intussen kon er dan gewoon 130 worden gereden, blijkt de redenering van Madlener uit een mail naar alle leden van de 'werkgroep 130'. "Minister vroeg of hij niet gewoon een verkeersbesluit kan tekenen en dan 'wachten op eventuele bezwaren en rechtszaken' (die wellicht jaren duren)."

Minister Madlener erkent: 130 maar op 'beperkt aantal' plekken
Lees ook

Minister Madlener erkent: 130 maar op 'beperkt aantal' plekken

De ambtenaren legden de PVV-minister uit dat zo'n verkeersbesluit snel kan worden vernietigd en dus geen haalbare kaart zou zijn. Maar Madlener gaf niet direct op, blijkt uit de gesprekssamenvatting. "Hij wilde hierover graag extra uitleg."

Grote druk gezet

Uit de vrijgegeven stukken blijkt verder de enorme ambitie van Madlener rond de snelheidsverhoging naar 130 km/u. In een mail van een ambtenaar aan een collega van 5 juli, drie dagen na het aantreden van het kabinet-Schoof, wordt gesproken over het eerste gesprek met de nieuwe minister over 130 km/u. "Zoals verwacht gaat hier druk op gezet worden."

Uit een andere nota over de snelheidsverhoging schreef een ambtenaar dat de minister 'informeel heeft aangegeven dat de snelheidsverhoging zijn eerste, tweede en derde prioriteit is'.

Nadelige effecten

In dezelfde nota schreven de ambtenaren dat zij zich realiseren dat zo'n verhoging 'nadelig is voor verkeersveiligheid, geluid, luchtkwaliteit, stikstof en voor de reistijd maar beperkt/ lokaal effect heeft'. De ambtenaren besloten ondanks de ambitie van de minister in te zetten op de wegen waar het effect het geringst is op Natura 2000 gebieden en niet leidt tot veel meer geluidsoverlast. Dat zijn maar een beperkt aantal wegen.

Uiteindelijk werden dit advies en deze strategie ook gevolgd. Hoewel Madlener zo snel mogelijk de snelheid wilde aanpassen – het liefst nog in 2024 – zou het nog enige tijd duren.

Uiteindelijk werd de snelheid vanaf 14 april verhoogd op vier trajecten. Opgeteld gaat het om 117 kilometer. In totaal heeft Nederland 4884 kilometer snelweg.

Het gaat om deze trajecten:

De maximumsnelheid is overdag verhoogd naar 130 km/u op de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen (beide richtingen in totaal 44 kilometer), de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland (24 kilometer), de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug (18 km). De A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer (31 km) volgt nog voor de zomer.

Bekijk hier de reactie van coalitiepartijleider Wilders en Van der Plas dat het slechts om enkele wegen gaat waar 130 gereden kan worden:

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Laatste video's van RTL Nieuws

Kankerpatiënten Gaza slachtoffer van Israëlische blokkade: 'Ik sterf elke dag een beetje'
Medicijntekort

Kankerpatiënten Gaza slachtoffer van Israëlische blokkade: 'Ik sterf elke dag een beetje'