Weinig enthousiasme in Kamer over helmplicht voor e-bikes tot 18 jaar

De voorgenomen helmplicht voor alle minderjarigen op e-bikes leidt tot weinig enthousiasme in de Tweede Kamer. Verkeersminister Tieman (BBB) wil zo het groeiende aantal jonge verkeersslachtoffers verlagen. Ook wil hij met de Kamer in gesprek over een minimumleeftijd voor elektrische fietsen.
Tieman wil een helmplicht voor kinderen tot 18 jaar op álle e-bikes, die regel zou vanaf 2027 moeten gelden. Het idee van de demissionair minister volgt na een dringende oproep van de Tweede Kamer om maatregelen te treffen tegen de fatbike.
Een Kamermeerderheid wil specifiek voor de fatbike een helmplicht en een minimumleeftijd van 16 jaar. Maar het ministerie acht na onderzoek dat maatregelen tegen alleen de fatbike onuitvoerbaar zijn, omdat producenten die regels eenvoudig zouden kunnen omzeilen.
Helmplicht tot 16 jaar
"Wij staan niet te juichen", zei NSC-Kamerlid Olger van Dijk over de voorgenomen algemene helmplicht die de minister vorige week presenteerde. Van Dijk pleitte opnieuw voor gerichtere maatregelen tegen fatbikes, zoals een gewichtsgrens waardoor nieuwe regels niet zouden gelden voor lichtere e-bikes.
Zowel NSC als VVD vragen zich ook af of de voorgenomen helmplicht niet tot 16 jaar kan gelden. En of er ook nagedacht moet worden over een helmplicht voor ouderen en of de maatregel wel te handhaven valt. Minister Tieman zei zich tot 18 jaar te richten, op basis van het aantal verkeersslachtoffers. "Dit is een effectieve maatregel tegen ernstig hoofdletsel."
Minimumleeftijd voor e-bikes
De minister wil daarnaast met de Kamer spreken over een minimumleeftijd voor e-bikes. "Denk eens na over vanaf 12 jaar, zodat we middelbare scholieren wel ontzien."
De SGP heeft liever een helmplicht dan een minimumleeftijd voor e-bikes, met het oog op fietsende scholieren op het platteland. De VVD acht een minimumleeftijd niet waarschijnlijk, omdat er geen identificatieplicht geldt voor kinderen tot 14 jaar.
Of GroenLinks-PvdA de helmplicht voor jongeren op e-bikes steunt, liet Kamerlid Habtamu de Hoop in het midden. Over een minimumleeftijd heeft De Hoop ook nog veel vragen, nadat Tieman aangaf dat er voor een vaarbewijs al wel een minimumleeftijd vanaf 12 jaar geldt.
Zorgen om e-steps
De Kamer vreest in het debat verder een nieuw probleem met de komst van de e-step. Sinds deze zomer mag het eerste type e-step de openbare weg op, zonder helm en met speciaal kentekenbewijs.
"E-steps zorgen in andere Europese landen voor problemen.", aldus Van Dijk. De NSC'er wil daarom voorlopig dat er geen nieuwe e-steps worden goedgekeurd. Ook GroenLinks-PvdA roept het kabinet op: "Zorg dat die e-steps niet te veel terrein winnen."
Hoe makkelijk het is om een fatbike op te voeren zie je in onderstaande video: