Roep om investeringen

Rijkswaterstaat en ProRail slaan alarm: 'Achterstand onderhoud meer dan 50 miljard'

Door Politieke redactie RTL Nieuws··Aangepast:
© RTL NieuwsRijkswaterstaat en ProRail slaan alarm: 'Achterstand onderhoud meer dan 50 miljard'
RTL

De Nederlandse infrastructuur staat onder zware druk. Rijkswaterstaat en ProRail waarschuwen in hun jaarlijkse rapportages dat de uitdagingen voor wegen, bruggen en spoorlijnen nog nooit zo groot zijn geweest. Dat er veel onderhoud nodig is, gaat iedereen de komende jaren voelen. De twee grootste infrabeheerders roepen op tot meer investeringen.

Op steeds meer plekken in het land piept en kraakt het. Een voorbeeld is de bijna 90 jaar oude brug over de A44, bijgenaamd De Walvis, door het geluid wat er klinkt als de brug omhoog gaat. 

"Dit is hoe verouderde infrastructuur eruitziet", zegt Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat. "Houten blokken om de weg te kunnen dragen en hulpconstructies om de brug voldoende draagkracht te geven voor het huidige verkeer." Want dat verkeer neemt niet alleen toe, het wordt ook zwaarder. De optelsom daarvan: een onderhoudsopgave die zijn weerga niet kent.

Komend jaar is op al deze plekken onderhoud nodig: het gaat om zowel opknapbeurten als nieuwe wegen, bruggen en sluizen.© RTL Nieuws
Komend jaar is op al deze plekken onderhoud nodig: het gaat om zowel opknapbeurten als nieuwe wegen, bruggen en sluizen.

Daarom is er komend jaar op tientallen locaties groot onderhoud nodig, variërend van opknapbeurten tot vervanging van wegen, bruggen en sluizen. Dat leidt tot beperkingen zoals lagere snelheden, inhaalverboden en omleidingen. "We houden het echt nog in de lucht, maar met kunst en vliegwerk. Dat willen we doorbreken," aldus Wijnen.

Ook het spoor staat onder druk. "We maken ons echt zorgen dat we naar de toekomst toe steeds verder achteruitgaan", zegt ProRail-topman John Voppen. "Als we niet meer kunnen vernieuwen, zijn we niet klaar voor de toekomst. Dan krijgen we grote problemen in Nederland." 

ProRail wijst bovendien op de toenemende militaire dreiging en het extra transport dat dat met zich meebrengt. "We moeten klaar zijn voor nog meer militair transport."

Extra investeringen

Dus vragen beide organisaties de politiek om extra investeringen. Volgens Voppen is de huidige aandacht, die er dankzij de verhoogde nieuwe NAVO-norm is, niet voldoende: "Ik hoor geluiden in Den Haag dat het daarbij ook om bestaande projecten gaat, maar dat is niet waar. We hebben extra geld nodig om aan de NAVO-norm te voldoen. Ik ben er zeker niet gerust op."

Beide organisaties wijzen erop dat Algemene Rekenkamer becijfert dat de achterstanden in het onderhoud inmiddels 54,5 miljard euro bedragen. Wijnen: "We willen terug naar 2 procent van het BBP, zoals het in het verleden ook was. Een betekenisvolle eerste stap is 2 miljard euro structureel als eerste tranche om onze infrastructuur uiteindelijk op peil te krijgen."

Er worden steeds vaker auto's van weginspecteurs van Rijkswaterstaat aangereden, bijvoorbeeld als automobilisten een rood kruis negeren:

Lees meer over
RijkswaterstaatProRailVerkeerSnelwegTreinenSpoorwegen

Laatste video's van RTL Nieuws

01:47
Chanoeka gevierd in Nederland, juist na aanslag Sydney: 'Tijd voor vrede'
Joods feest

Chanoeka gevierd in Nederland, juist na aanslag Sydney: 'Tijd voor vrede'

  1. 00:36
    Oekraïne claimt Russische onderzeeër geraakt te hebben met onderzeedrone
    Voor het eerst

    Oekraïne claimt Russische onderzeeër geraakt te hebben met onderzeedrone