Meer dan een vechtsport: in kickboksen gaan grote bedragen om
Vanavond verdedigt Rico Verhoeven zijn wereldtitel bij de zwaargewichten bij kickboksorganisatie Glory. Kickboksen is de laatste jaren veel populairder geworden en daardoor zijn er steeds grotere bedragen mee gemoeid.
Voor de elfde keer verdedigt de Nederlander Rico Verhoeven zijn wereldtitel. Hij neemt het tijdens dit gevecht op tegen de Nigeriaanse Nederlander Tariq Osaro.
Begonnen in garageboxen is kickboksen nu meer dan alleen sport, het is ook commercieel geworden.
Dat vertaalt zich in grote wedtrijden zoals bijvoorbeeld vanavond in de Gelredome in Arnhem.
Twee ton
Naar verluidt krijgt Rico Verhoeven zo'n twee ton per wedstrijd. Dat is opgebouwd uit een fighting fee, een bedrag dat hij gegarandeerd krijgt als hij in de ring verschijnt, en prijzengeld als hij wint.
Verder krijgt hij nog een bedrag per kijker, die via televsie of online de wedstrijd volgen.
Ook in andere wedstrijden gaat veel geld om. Zo strijden bij het achtmanstoernooi, de Glory Grand Prix, begin volgend jaar, acht zwaargewichten om het prijzengeld van zo'n 500.000 euro.
Populairder
Dat de bedragen die er in de sport om gaan zo hoog zijn komt mede door de groeiende populariteit, vertelt Lars Timmermans van Triple Double sportmarketing.
Rico Verhoeven heeft volgens hem hierin een grote rol gespeeld. Hij is het gezicht van kickboksen in Nederland geworden en hij heeft veel voor de sport betekend, mede dankzij de legendarische 'Rico versus Badr'-wedstrijden, aldus Timmermans.
"Je kan eigenlijk wel zeggen het tegenwoordig een brede sport is geworden."
550.000 Nederlanders
Het aantal mensen dat aan kickboksen doet is de laatste tijd sterk toegenomen, zegt Timmermans.
In Nederland gaat het om zo'n 550.000 mensen per week, in klasjes op de sportschool, maar ook in serieuzere gyms."
Marketingmachine
Kickboksorganisatie Glory, die het gevecht tussen Verhoeven en Osaro organiseert, trekt grote talenten aan, zoals in het verleden ook Badr Hari, en daardoor is er ook continuiteit van het merk, aldus Timmermans.
Er zit tegenwoordig een hele marketing machine om kickboksen heen. "Glory zag heel snel in dat het verstandig was om aan een online community te werken, daarmee bereiken ze dagelijks miljoenen mensen", zegt hij.
Ook is Glory slimme samenwerkingen aangegaan, zoals met Videoland, legt Timmermans uit. Alle evenementen van Glory worden daar nu uitgezonden en zo weet kickboksen ook steeds meer mensen te bereiken, aldus Timmermans.