Opnieuw gigaverlies voor groothandel Makro: min 49 miljoen euro
Groothandel Makro Nederland heeft opnieuw dieprode cijfers geschreven. De winkelketen leed in boekjaar 2021-2022 een verlies van 49 miljoen euro. Door het verlies verdampten de financiële buffers; eind dat jaar was Makro technisch failliet.
Dat blijkt uit het zojuist met grote vertraging gedeponeerde jaarverslag.
Jarenlang verliezen
Makro Nederland werd opgericht in 1968 en telt tegenwoordig 17 vestigingen met zo'n 3500 medewerkers. De groothandel is onderdeel van het Duitse beursgenoteerde groothandelsconcern Metro, en boekt al jarenlang grote verliezen.
Vorig jaar berekende RTL Z dat Makro tussen 2016 en 2021 in totaal 347 miljoen euro aan verliezen leed. Daarbovenop komt nu dus het verlies over het boekjaar 2021-'22, dat vorig jaar september afliep.
Omzetstijging
Uit de zojuist bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarrekening blijkt dat de omzet dat jaar steeg van 801 naar 936 miljoen euro, een mooie plus van bijna 17 procent. Een deel van die stijging was echter niet het gevolg van hogere verkopen, maar de gestegen prijzen als gevolg van inflatie.
"Het stabiliseren van de kosten en het verhogen van de omzet moet resulteren in de verbetering van het resultaat in de komende financiële jaren", schrijft algemeen directeur Andries Govaert in het verslag.
Opnieuw verlies
Maar voorlopig leidt dat nog niet tot winst. Ondanks de omzetstijging stond er onderaan de streep dus opnieuw een verlies, van 49 miljoen euro. Weliswaar komt het verlies 19 miljoen euro lager uit dan het jaar ervoor, maar echt een sterk resultaat is het niet.
Bovendien verdampte door het verlies het laatste restje financiële buffer van de groothandel. Makro Nederland sloot het jaar af met een negatief eigen vermogen, van ruim 45 miljoen euro.
Technisch failliet
Daarmee was de groothandel, zoals dat heet, 'technisch failliet'. Volgens het verslag is dat echter geen probleem, omdat moederbedrijf Metro garant staat voor de financiële verplichtingen van de Nederlandse dochter.
"Tot Makro Nederland winst maakt, wordt het gesteund door haar moederbedrijf", aldus de groothandel. "Als en wanneer het resultaat zoals verwacht verbetert, zal dit een positief effect hebben op de kasstroom en resulteren in minder tot geen financieringsbehoefte in de toekomst." Het bedrijf zegt te verwachten over drie tot vijf jaar winstgevend te zijn.
Makro deponeerde zijn jaarrekening dit jaar bijna een half jaar later dan gebruikelijk. Het hoofdkantoor van de groothandel was vanmiddag telefonisch onbereikbaar, en woordvoerders reageerden niet op een gemaild verzoek om toelichting op de cijfers.
Vroeger succesvol
Decennialang was Makro in Nederland een succesformule, en waren de lidmaatschapspasjes een begerenswaardig bezit. Maar de afgelopen tien jaar raakte het bedrijf zijn onderscheidend vermogen kwijt, onder meer door de opkomst van levensmiddelengroothandels als Hanos en Sligro, discountsupermarkten en webwinkels.
Vorig jaar verkocht het moederconcern al het eveneens zwaar verlieslijdende dochterbedrijf Makro België aan twee bedrijvensaneerders. Niet veel later vroeg het Belgische bedrijf uitstel van betaling aan, en volgde een faillissement. Een deel van de Belgische winkels werd uiteindelijk overgenomen door de Nederlandse concurrent Sligro.