Action groeit door naar 2500 winkels en is 28 miljard waard
Koopjesketen Action blijft uitstekende zaken doen. In het derde kwartaal groeide de omzet met 25 procent en de winst steeg fors. Inmiddels heeft Action al bijna 2500 winkels in 11 landen.
Alleen al van juli tot en met september gaven klanten 7,9 miljard euro uit bij Action. Alles bij elkaar zijn er al bijna 2500 vestigingen. Niet alleen in Nederland, maar ook in nog tien andere landen.
Van het noorden van Duitsland, tot inmiddels al voorbij Rome, en van het oosten van Polen tot het meest westelijke puntje van Bretagne in Frankrijk, je moet inmiddels best moeite doen om geen Action tegen te komen in Europa.
Tot en met september kwamen er in totaal ruim 150 winkels bij. De omzet stijgt doordat nieuwe klanten daar rondsnuffelen en wat kopen. Maar ook in de al bestaande winkels kochten klanten meer.
'Profiteert van inflatie en schaalgrootte'
Veel consumenten hebben de laatste tijd last van koopkrachtdaling als gevolg van de hoge inflatie, zegt Henk Hofstede, retailspecialist bij ABN Amro. "Discounters die nu spullen voor een goede prijs aan de man kunnen brengen hebben nu de wind in de zeilen."
Het scheelt winkelketens ook als ze groter zijn, zegt hij. Schaalgrootte leidt tot een grotere onderhandelingsmacht en daarmee tot lagere inkoopsprijzen, legt hij uit.
Flinke winst
Action is flink winstgevend. Hoe hoog de winst precies is maakt de Britse investeerder 3i, dat meer dan de helft van de aandelen heeft, niet bekend, maar een indicatie is de ontwikkeling van de winst vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (de ebitda-winst).
Deze nam in het derde kwartaal toen met 31 procent toe tot 1065 miljoen euro.
Action is duidelijk de meest succesvolle Nederlandse winkelketen ooit. Zo komt Kruidvat 'slechts' tot een kleine 1300 winkels (alleen in Nederland en België), Zeeman heeft er ook ongeveer 1300 en Hema heeft er naar eigen zeggen 740.
28 miljard waard
De Britse grootaandeelhouder vaart wel bij de stijgende omzet en winst. Het schat de waarde van Action, dat niet aan de beurs is gewaardeerd, in op 28 miljard euro. Daarmee zou het bijna net zoveel waard zijn als Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn.
Grote ondernemingen als Philips, Adyen en ABN Amro zijn op de beurs minder waard dan de geschatte waarde van Action.
Grootaandeelhouder 3i profiteert natuurlijk flink mee van de groei van Action. De keten kocht voor in totaal zo'n 1,6 miljard euro aan eigen aandelen in, en dat leverde 3i 877 miljoen euro op. Daarvan gebruikte het 524 miljoen euro om van de aandelen die overbleven er een aantal bij te kopen, waardoor het belang in Action steeg van 52,9 procent tot 54,8 procent.