Waarom ook jij vaker binnenloopt bij de Action dan bij de Big Bazar
Ze hebben dezelfde doelgroep, vergelijkbare producten én bieden beide veel voor een lage prijs. Toch weten koopjesjagers de Action een stuk vaker te vinden dan de Big Bazar. Die laatste staat door grote financiële problemen zelfs op omvallen. De kans is groot dat ook jij sneller binnenloopt bij de Action dan bij de Big Bazar, om deze redenen.
"Als ik nu een notitieboekje nodig heb én pennen, weet ik: die vind ik bij de Action", zegt Minke van Kuijlen, eigenaar van de koopjesblog Gierige Gerda. Ze gaat meerdere keren per week naar de winkel. "Het is net een warenhuis door het grote assortiment. Zoek ik een schopje en handschoenen voor in de tuin? Action. Wasmiddel? Bij de Big Bazar moet je echt wachten op een aanbieding, maar bij de Action is het altijd goedkoper."
Bij de Action verklaren de prijzen zeker een deel van het succes, maar volgens retailexpert Cor Molenaar gaat het om een combinatie van factoren: de verrassingsfactor, het concurrerende prijsniveau, de locaties van de filialen en een bewuste 'no-nonsense-aanpak' om niet onnodig geld uit te geven.
Altijd een verrassing
"Laatst was ik bij de Action en zag ik twee vrouwen kijken bij een klok van 1 meter groot", vertelt Molenaar. "Het lijkt me niet dat ze binnen kwamen om een klok van 1 meter te kopen." Het beeld is volgens Molenaar tekenend voor wat de Action met mensen doet: "Als je bij de Action komt, word je altijd verrast."
Het is een bewuste strategie waarmee de budgetketen zich onderscheidt van andere winkels. "Alle directieleden bezoeken elke zaterdagmorgen hun filialen om te praten met het personeel en snel in te kunnen spelen op de vraag van de consument."
Het verrassingselement compenseert onder meer de sobere aankleding. "Je komt eigenlijk binnen in een kale winkel met stenen vloeren en rollende rekken die snel gevuld én leeggehaald kunnen worden. Het oogt bijna koud en kil, maar is tegelijkertijd heel functioneel. Er wordt niet onnodig geld uitgegeven."
Gezelligheid kost geld
Die aanpak werkt ook door in de keuze voor de locaties van de filialen. "Ze bevinden zich vaak op een eerste etage of een industrieterrein. Dat draagt bij aan het gevoel van de consument dat ze een eerlijke prijs betalen voor de producten", gaat Molenaar verder.
Door die keuzes staat de Action lijnrecht tegenover de Big Bazar. "Een Bazar oogt net als de Blokker gezellig", zegt hij. En die gezelligheid kost geld. "Er ligt een vloerbedekking en de uitstalling van de Bazar is anders. De winkels horen bij de Blokker-familie en zitten daarom vaak in het centrum. Het oogt daarom allemaal ook iets duurder dan bij de Action."
Het succes van de Action zit hem volgens koopjesjager Van Kuijlen ook in het vertrouwen dat de winkelketen de afgelopen jaren heeft opgebouwd. "Nu is het normaal om naar de Action te gaan, maar vroeger zei je niet dat je daarheen ging", zegt ze. "In eerste instantie gingen mensen daarheen voor spullen waaraan ze kwalitatief geen hoge eisen stellen, zoals papier. Daarna namen ze steeds meer mee, zoals snoep."
Betrouwbaar huismerk
Volgens de budgetexpert bestaat het assortiment daarbij uit bekende A-merken, terwijl de Big Bazar vaker onbekendere buitenlandse A-merken verkoopt. "Als mensen het niet kennen, weten ze niet of de prijs-kwaliteitverhouding klopt."
Tot slot heeft de Action volgens Van Kuijlen ook veel betrouwbare eigen producten. "De zonnebrandcrème kwam bijvoorbeeld als meest betrouwbaar uit de test van de Consumentenbond. Daarmee zet het zich neer als betrouwbaar huismerk en weten mensen: het is niet altijd slechte kwaliteit omdat het goedkoper is. Big Bazar heeft daar geen voet tussen weten te krijgen."