'Bidirectioneel laden' in opkomst: elektrische auto wordt thuisbatterij
Steeds meer autofabrikanten rusten hun elektrische modellen uit met de mogelijkheid om bidirectioneel te laden. Daarmee kun je optimaal gebruikmaken van je autobatterij. Maar nadelen zijn er ook nog: je hebt er een eigen oprit voor nodig en de bijbehorende laadpalen zijn duur.
Bidirectioneel laden betekent dat de stroom twee kanten opgaat: van je autoaccu naar je huis of het stroomnetwerk en andersom. Het is een win-winsituatie als je de auto oplaadt met je eigen zonnepanelen.
Als er weinig vraag is - bijvoorbeeld 's nachts - zijn de stroomtarieven laag en is het voordelig om je autobatterij op te laden. Dat geldt ook als je zonnepanelen veel stroom opwekken; dan kun je het overvolle stroomnetwerk ontlasten. Je slaat de goedkope of zelfs gratis stroom op in je autobatterij en gebruikt de elektriciteit wanneer jij het nodig hebt.
Meer autofabrikanten gaan bidirectioneel laden
Kia brengt de komende jaren nieuwe stekkerauto's op de markt die bidirectioneel kunnen laden. Ook Renault en Volkswagen zijn hier volop mee bezig.
Goedkoop zijn de nieuwe paradepaardjes van Kia niet. Je betaalt voor de EV9 bijna 68.000 euro, maar dan krijg je wel een batterij van 99,8 kWh. Een opslagcapaciteit 10 tot 15 keer groter dan een gemiddelde thuisbatterij. Volgend jaar komt de fabrikant met een middenklassevariant, die tussen de 35.000 en 46.000 euro moet kosten.
Om bidirectioneel te kunnen laden, heb je wel een eigen oprit en een aparte laadpaal nodig. Kia brengt die in 2024 op de markt. Van andere aanbieders zijn er al wel bidirectionele laders, maar die zijn vaak flink duurder dan een gewone laadpaal.
Niet voor flatbewoners
De bidirectionele laadtechniek is nog ongeschikt voor mensen in een flat of appartementencomplex, omdat ze geen eigen twee-kanten-op lader kunnen plaatsen. Ook het plaatsen van zonnepanelen is een stuk lastiger als je eerst toestemming moet krijgen van alle medebewoners. Ook publieke laadpalen zijn veelal nog niet bidirectioneel.
'Toekomst gaat snel veranderen'
Maar dat gaat in de toekomst snel veranderen, denkt Baerte de Brey van ElaadNL, een kennis- en innovatiecentrum dat zich bezighoudt met slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen. "Utrecht is een voorloper en heeft als eerste plaats in Nederland al 800 bidirectionele laadpalen geplaatst en 1700 nieuwe staan op de rol. Rotterdam is ook druk bezig."
Vier procent van het Nederlandse wagenpark is inmiddels elektrisch. De Europese Unie wil dat in 2035 alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn en die moeten allemaal opgeladen worden. Een enorme belasting voor het toch al overbelaste stroomnetwerk, zeker als iedereen kiest voor hetzelfde laadmoment.
Piek op stroomnet verkleinen
"Als we straks op grote schaal elektrisch gaan rijden zou dit tot nog meer belasting van het overvolle stroomnetwerk leiden, omdat elektrische auto's aan het eind van de dag vaak thuis opgeladen worden", zegt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de Technische Universiteit Eindhoven. "Maar als we slim gaan laden of zelfs energie gaan terug leveren aan het stroomnetwerk met V2G (Vehicle-to-Grid technologie) kunnen elektrische auto's de piek juist kleiner maken."
De elektrische auto als oplossing voor netcongestie: je autobatterij kan bijspringen en stroom terugleveren. Je tapt dan geen stroom van het overvolle stroomnetwerk, maar gebruikt stroom uit je eigen auto om tv te kijken, je huis te verlichten of koken op inductie.
Batterij op wieltjes
"Als alle auto's elektrisch zijn en één op de vijf is uitgerust met deze V2G-technologie dat kunnen we op termijn netcongestie voorkomen", zegt Hoekstra.
Eén elektrische auto uitgerust met V2G-technologie kan stroom terug leveren aan het netwerk voor tien huizen. "Je kunt dan goedkoop buiten de spitstijden laden of als er veel aanbod van zonne-energie is. Je krijgt dan geen drol voor je zonnestroom, dan heb je een hele goede businesscase met je zonnepanelen en elektrische auto", rekent de onderzoeker voor.