Horeca heeft last van hoog water: 'De schade is enorm'
De hoge waterstand in verschillende rivieren levert ook voor hotels en restaurants veel overlast op. Ondernemers zijn met man en macht bezig het water buiten te houden. Sommige hotels en restaurants hebben al flinke schade.
"Aankomende nacht wordt de spannendste", zegt Malou Jansen. Ze is samen met haar partner Gérard Andree manager van restaurant Bird in Deventer.
Het waterpeil in onder meer de Overijsselse Vecht en de IJssel stijgt namelijk nog steeds: door smeltwater uit Duitsland en Zwitserland, aangevuld met heel veel regenwater.
"We zijn er nog lang niet", beaamt Gerdi Snoeijer, hotelmanager bij Mooirivier in Dalfsen. Ze heeft niet veel tijd aan de telefoon. "We zijn met man en macht aan het werk om het water buiten te houden." Mooirivier ligt pal aan de Vecht, met een terras aan het water. Dat is nu ondergelopen.
Dijk aangelegd
Het water van de Vecht stroomt gelukkig nog niet het hotel in, zegt Snoeijer. "We hebben een dijk aangelegd met zandzakken. We kunnen het nog redelijk uithouden, de hele buurt helpt, collega's, vrienden en bekenden."
Maar Mooirivier heeft wel last van het opkomende grondwater. "De schade is enorm", wil Snoeijer nog wel kwijt, voordat ze snel weer aan de slag gaat in de strijd tegen het water. "We kunnen nu helemaal geen gasten ontvangen."
1 centimeter per uur
Voor Bird in Deventer ziet het er wat minder slecht uit. Het restaurant ligt aan de Welle, de straat langs de IJssel. De gemeente heeft daar met zandzakken een extra muur op de kade gemaakt. Dat geeft weer 30 centimeter meer speelruimte, aldus wethouder Marcel Elferink van onder meer leefomgeving van Deventer.
"Maar gisteren kregen we het bericht dat het sneller ging en het waterpeil in de IJssel met 1 centimeter per uur steeg", zegt Gérard Andree, mede-eigenaar van het restaurant.
"Dit was de zesde keer dat wij zo'n hoog waterpeil meemaken. Na de eerste keer, in 1993, hebben we ijzeren profielen in de muur gemaakt, waar we platen in kunnen laten zakken. Die kitten we af, dan weten we dat we het binnen helemaal droog kunnen houden."
Die constructie heeft Andree zelf moeten betalen, zegt hij. Hij moest wel, want een verzekering tegen wateroverlast is volgens hem niet te betalen.
Water wegpompen
Toch merkt zijn partner Malou Jansen wel dat het water in de IJssel hoog staat. "Het water in de kelder komt tot de bovenste trede".
Nu stond er vrijwel niets in de kelder, omdat het er altijd vochtig is, aldus Jansen. "Maar mocht het water in de kelder nog hoger komen, dan gaan we het water er weg pompen, al is dat eigenlijk onbegonnen werk."
Via de achterdeur naar binnen
Volgens haar gaat Bird morgen wel gewoon open. Het restaurant zit dan vol. Vanwege de schotten aan de voorkant van het restaurant tegen het hoge water, moeten de gasten via de achterdeur naar binnen. Ze zitten dan wel droog, omdat het restaurantgedeelte wat hoger ligt.
Mogelijk moet Jansen dan wel over planken en zandzakken naar het magazijn lopen. En de gasten zullen daarover dan misschien naar de wc moeten. "Maar dat is nu nog niet aan de orde", aldus Jansen.