Moet bedrijf ontmantelen

Nieuwe topman voor Blokker en Intertoys: wie is Ynse Stapert?

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANP / MirageNieuwe topman voor Blokker en Intertoys: wie is Ynse Stapert?
RTL

Over twee weken volgt Ynse Stapert Michiel Witteveen op als topman van Mirage Retail Group, het bedrijf achter de winkelketens Blokker en Intertoys. Stapert was jarenlang de juridische rechterhand van Witteveen, maar trad zelf niet op de voorgrond. Wie is hij?

Het nieuws dat de 54-jarige Stapert het stokje overneemt van Witteveen als topman van het winkelconcern met 7000 medewerkers werd opmerkelijk genoeg niet bekendgemaakt in een officieel persbericht, maar als terloopse mededeling van Witteveen in een interview met het Financieele Dagblad afgelopen zaterdag.

Begin februari draagt de 69-jarige Witteveen de dagelijkse leiding van Mirage over. Wel blijft hij eigenaar van het bedrijf. "Maar journalisten moeten voortaan opvolger Ynse Stapert bellen", zei hij in de zakenkrant.

Afwijkende keuze

De keuze voor Stapert als topman van het moederbedrijf van Blokker en Intertoys wijkt af van eerdere opvolgingsplannen. In de herfst van 2021 maakte Witteveen, zelf zoon van de oprichter van de gelijknamige modewinkelketen, ook al eens zijn vertrek bekend. Gezien de voorgenomen beursgang had Mirage behoefte aan een verse, jongere bestuursvoorzitter.

Blokker-topman Witteveen zet stap opzij om naderende beursgang
Lees ook

Blokker-topman Witteveen zet stap opzij om naderende beursgang

Destijds werd daarvoor nog iemand geselecteerd met ervaring met het leiden van een winkelbedrijf. De beoogde nieuwe topman was Dirk-Jan Stoppelenburg, die tussen 2014 en 2019 aan het roer stond bij kledingwinkelconcern Scotch & Soda.

Gewijzigde omstandigheden

Maar de beursgang werd uitgesteld, en de bestuurswissel ging niet door. Inmiddels zijn de omstandigheden totaal gewijzigd. De beursgang is volledig van de baan, voormalige dochterbedrijven Big Bazar en BCC zijn failliet, Intertoys staat in de etalage en voor Blokker moet uiteindelijk ook een koper komen.

Mirage Retail Group heeft dus geen behoefte meer aan iemand met ervaring in het leiden van een groot winkelbedrijf, maar eerder aan iemand met ervaring in de aan- en verkoop van bedrijven. De nieuwe topman moet de verdere ontmanteling van het concern begeleiden. Met zijn juridische achtergrond en kennis als fusie- en overnamespecialist lijkt Stapert daarvoor de aangewezen persoon.

Sterk management

Bovendien beschikt de nieuwe topman wel degelijk over ervaring bij winkelbedrijven, zij het niet als eindverantwoordelijke. Hij werkte als juridisch directeur bij modebedrijf Scotch & Soda, en is bij Mirage al sinds eind 2019 bestuurder en aandeelhouder.

Stapert zelf benadrukt dan ook geen leidinggevende ervaring met winkelbedrijven nodig te hebben. "Ik heb de nodige ervaring in diverse directiefuncties. In mijn functie als CEO ga ik geen operationele leiding geven aan een retailer. We hebben namelijk sterke managementteams in onze dochterbedrijven", zegt hij per email tegen RTL Nieuws.

"Mijn opdracht is het voorzetten van de huidige strategie: het gezond maken van de dochterbedrijven en ze verkopen als we vinden dat ze daar klaar voor zijn." Overigens benadrukt hij dat de verkoop van Blokker de komende drie jaar nog niet op de agenda staat. "Dat vind ik nogal een lange periode om over een 'ontmanteling' te spreken."

Wie is Stapert?

De nieuwe topman van het moederbedrijf van Blokker en Intertoys werd in 1969 geboren als zoon van de in hun vakgebied bekende psychotherapeuten Ynse en Marta Stapert. Hij studeerde eind jaren tachtig, begin jaren negentig rechten aan de Universiteit van Amsterdam.

Daar hing hij niet alleen zoals de meeste studenten boven de boeken en in de kroeg, maar toonde hij via bestuurlijke functies ook maatschappelijk engagement. Zo vervulde hij in 1992, als vijfdejaars rechtenstudent, een jaar het voorzitterschap van het Interuniversitair Studentenoverleg. Die organisatie komt op voor de belangen van studenten aan universiteiten en hogescholen.

Advocaat

In 1993 werd Stapert beëdigd als advocaat. Het curriculum vitae op zijn LinkedIn-pagina vertoont een gat voor de daaropvolgende acht jaar. Navraag bij hem leert dat hij in die periode advocaat was 'bij drie verschillende kantoren met een brede civiele praktijk'.

Vanaf 2001 werkte hij vervolgens vier jaar als advocaat fusies & overnames bij het kantoor CMS Derks Star Busmann. Als jonge dertiger assisteerde hij in die rol bedrijven bij grote deals. Zo adviseerde hij oliegigant BP in 2002 bij de verkoop van dochterbedrijven aan een Canadese koper.

Mediabedrijf

In 2005 stapte Stapert over naar een klant van het advocatenkantoor, United Broadcast Facilities (UBF). Dat bedrijf, dat onder meer cameraregistratie, satellietverbindingen en eindregie verzorgt, was net ontstaan uit de samenvoeging van enkele facilitaire dienstverleners aan televisieomroepen.

Het moet een uitdagende tijd zijn geweest voor de jonge jurist, want het mediabedrijf groeide in die tijd snel. In 2007 fuseerde het met een Franse branchegenoot tot Euro Media Group (EMG). Daarna volgde een trits Europese overnames.

Stapert laat weten destijds te zijn aangetrokken door de ambitieuze 'buy and build strategie' van het bedrijf. "De EMG-tijd was een heel interessante periode, vooral om het Franse bedrijfsleven van binnenuit te leren kennen. Ik heb in die tijd veel moeten reizen tussen Parijs en Amsterdam."

Scotch & Soda

Een jaar voordat Euro Media Group werd overgenomen door het Franse private-equitybedrijf PAI Partners, vertrok Stapert. In 2013 ging hij aan de slag voor het modeconcern Scotch & Soda, opnieuw in de functie van juridisch directeur.

Ook dat was een uitdagende klus. Onder de toenmalige eigenaar, de agressieve Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital, was het modehuis namelijk bezig met een snelle internationale groei.

Standplaats Amsterdam

Dat het hoofdkantoor van dat kledingbedrijf in zijn woonplaats stond waardoor hij minder tijd kwijt was aan reizen, was daarbij een welkome bonus. "Toen de vacature bij een dynamisch en ambitieus bedrijf als Scotch & Soda voorbij kwam met standplaats Amsterdam, was dat erg aantrekkelijk", herinnert hij zich.

Bovendien kwam Stapert bij het modewinkelbedrijf voor het eerst in contact met Michiel Witteveen, die daar destijds president-commissaris was. In 2019 liep Scotch & Soda aan tegen de grenzen van de groei. Toenmalig topman Dirk-Jan Stoppelenburg stopte dat jaar na tegenvallende omzet- en winstcijfers. Ook Witteveen en Stapert vertrokken dat jaar bij het modeconcern.

Blokker-jaren

Niet getreurd, want Witteveen had dat jaar de kwakkelende winkelketens Blokker en Big Bazar overgenomen en omgedoopt tot Mirage Retail Group. Hij werd er zelf topman, en stelde Stoppelenburg aan als president-commissaris. Ook Stapert ging er aan de slag, als medebestuurder.

"Bij Scotch & Soda heb ik Michiel leren kennen", bevestigt Stapert. "Toen Dirk-Jan, met wie ik altijd zeer nauw en prettig had samengewerkt, besloot te vertrekken bij het bedrijf en Michiel mij benaderde om hem te helpen bij Mirage, was het een logisch moment om die overstap te maken."

Opnieuw druk

Stapert werd als chief business development officer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concern. En opnieuw kreeg hij het druk. Mirage stootte Blokker België, Big Bazar en enkele kleinere onderdelen af, maar kocht aan de andere kant de speelgoedwinkels van Intertoys en elektronicaketen BCC.

Als juridische rechterhand van Witteveen moest Stapert Mirage aanvankelijk ook klaarstomen voor de beoogde beursgang. Vorig jaar bleken die inspanningen tevergeefs, en werd de strategie gewijzigd. Als topman van Mirage heeft Stapert van eigenaar Witteveen de opdracht gekregen om Blokker en Intertoys verder gezond te maken en op een geschikt moment te verkopen. "Ik heb daar alle vertrouwen in", besluit hij zijn mail.

Lees meer over
Ynse StapertMichiel WitteveenBlokkerIntertoysMirage Retail GroupBlokker HoldingRetail