Geen fantastisch cadeau

Belevenisbon valt vaak tegen: 'Kreeg extra betaald geld niet terug'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Harold Versteeg / Hollandse HoogteBelevenisbon valt vaak tegen: 'Kreeg extra betaald geld niet terug'
RTL

De Consumentenbond waarschuwt dat belevenisbonnen, zoals die van Bongo, GiftForYou en Wonderbox, kunnen tegenvallen. Bijvoorbeeld omdat er bij veel minder hotels kan worden geboekt dan wordt beloofd. Gonnie de Groot en Dainne Oppers kunnen erover meepraten. "Ik zou nooit iemand zo'n bon cadeau geven."

Je wilt je werknemers, een vriend of buurvrouw een leuk cadeau geven, waar hij of zij zelf iets leuks voor kan kopen. Geld is wat onpersoonlijk, dus besluit je een cadeaubon te geven voor bijvoorbeeld een borrel, diner of hotelovernachting.

Maar zulke belevenisbonnen leveren lang niet altijd wat ze beloven, waarschuwt de Consumentenbond. Bonnen van bedrijven als Bongo, GiftForYou en Wonderbox vallen in de praktijk daarom vaak tegen. Zo kun je bijvoorbeeld uit veel minder hotellocaties kiezen dan wordt voorgespiegeld. Of voor een borrelbon krijg je bij een restaurant maar twee drankjes in plaats van vier.

Bestedingslimiet van 50 euro op e-bon: 'Cadeaukaart geen feestje meer'
Lees ook

Bestedingslimiet van 50 euro op e-bon: 'Cadeaukaart geen feestje meer'

Ook kun je soms alleen door de week een hotel boeken en niet in een weekend. Verder dekken de bonnen vaak niet alle kosten, waardoor je moet bijbetalen, aldus de Consumentenbond.

Deel kwijt

Gonnie de Groot en Dainne Oppers kunnen er over meepraten. Oppers boekte met een bon van Bongo een hotelarrangement voor haarzelf, haar man en hun dochter. De bon was 75 euro, het hotel 175, dus moest ze 100 euro bijbetalen.

Geen probleem, vond ze. Maar anderhalve maand van tevoren belde het hotel dat het arrangement niet kon doorgaan in het geboekte weekend.

Ondanks het feit dat het hotel had geannuleerd, kreeg Oppers het extra geld dat ze had betaald niet terug. In plaats daarvan werd haar bon opgewaardeerd naar 170 euro - 5 euro raakte ze zomaar kwijt - en moest ze op zoek naar een ander arrangement.

Uiteindelijk kon ze alleen een hotel voor twee personen vinden, dat maar zo'n 140 euro kostte. De resterende 30 euro kreeg ze niet terug.

Minder mee doen dan gedacht

Ook voor De Groot had het inruilen van de bon die ze kreeg wat voeten in de aarde. De bon kreeg ze, net als haar collega's, tijdens corona van haar werkgever het Diakonessenhuis in Utrecht. Het was een Bongo-cadeaubon ter waarde van 200 euro. "Echt een fantastisch cadeau", zegt ze.

De Bongo-bon ruilde ze om voor een bon waarmee je in het buitenland een overnachting kon boeken, in de veronderstelling dat er altijd wel een hotel langs haar reisroute zou zijn waar die bon kon worden ingewisseld. Maar het lukte niet om een hotel te vinden in de periode en het deel van Frankrijk die zij wilde.

Volgens de Consumentenbond vallen ook de bonnen van GiftForYou vaak tegen.© ANP / Harold Versteeg / Hollandse Hoogte
Volgens de Consumentenbond vallen ook de bonnen van GiftForYou vaak tegen.

Uiteindelijk zette De Groot de bon om naar een bon voor een hotelovernachting in Nederland. Daarvoor was het aantal mogelijkheden beperkt. Het lijkt erop dat je best veel keuze hebt, maar uiteindelijk kun je maar kiezen uit misschien drie hotels, zegt zij. "Dat is echt heel weinig."

Ingewikkeld

Zowel De Groot als Oppers vinden het veel te ingewikkeld om de Bongo-bon die ze kregen om te zetten naar de hotelbon die ze wilden. En om met die bon vervolgens daadwerkelijk iets te boeken kost ook best wat tijd, zegt Gonnie.

Vanuit het Diakonessenhuis werd zelfs informatie naar de werknemers opgestuurd over hoe het een en ander in zijn werk gaat. Je moest er echt voor gaan zitten, zegt De Groot. Bongo zelf is slecht bereikbaar, voegt Oppers toe. Het vinden van een nieuw arrangement moest via een chatbox. 

Kortom: je kunt beter een VVV-bon geven, of een bon van Bol, vindt De Groot. "Daar kun je echt iets mee."

Betere afspraken met hotels

Ze vindt vooral dat het bedrijf achter de cadeaubon betere afspraken moet maken met de restaurants, bed & breakfasts en hotels waar je de bonnen kunt inleveren.

Zowel De Groot als Oppers is klaar met de belevingsbon. "Ik zou nooit iemand zo'n bon cadeau geven", zeggen beiden.

Geen reactie Bongo

Bongo zegt tegen RTL Nieuws dat ze pas volgende week met een reactie kunnen komen. "We zijn wat overweldigd door dit artikel', mailt een woordvoerder.

Wonderbox heeft, na de kritiek van de Consumentenbond, aangegeven te stoppen met de verkoop van enkele overnachtingsbonnen totdat de verpakking klopt, zegt de Consumentenbond. Ook belooft Wonderbox geld terug te geven voor ongebruikte bonnen aan mensen die zich misleid voelen.

Lees meer over
ConsumentenbondCadeaubonEditie NL Link in bio