KLM zoekt hard naar nieuwe technici: zonder hen geen vluchten
KLM wil dit jaar 450 nieuwe technici aannemen. Als er niet voldoende nieuwe monteurs en grondwerktuigkundigen bijkomen, zullen vliegtuigen langer aan de grond staan voor onderhoud of vliegen ze minder vaak naar bepaalde bestemmingen. Daarom organiseerde KLM deze week de zogeheten Skills Challenge. Die moet meer mbo'ers verleiden om bij hen te komen werken.
In de gehele technische sector zijn 60.000 mensen nodig. Luchtvaartmaatschappij KLM vist in dezelfde vijver als veel andere bedrijven en heeft last van kapers op de kust.
Bij KLM werken zo'n 4000 mensen in de technische dienst. Vooral de instroom van jonge mbo'ers is hard nodig, omdat zij sleutelen aan de vliegtuigen en ook kunnen doorstromen naar de functie grondwerktuigkundige. Dat is degene die na onderhoud het vliegtuig aftekent om veilig de lucht in te gaan.
Tekort aan technici
De Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) schreef vorig jaar het rapport Alle Hens Aan Dek, vanwege het tekort aan technici. Volgens Piet Visser, de voorzitter van de NVLT, kan de KLM nu al niet alle vluchten uitvoeren wegens personeelstekort.
"In de komende vijf tot zes jaar zal zo'n 30 tot 40 procent van de technici met pensioen gaan. Dat wordt een probleem. Als je nu een mbo binnenstapt, duurt het minimaal zeven tot acht jaar voor je opgeleid bent tot grondwerktuigkundige", zegt Visser.
Volgens de NVLT is de opleiding tot grondwerktuigkundige pittig en moet je twintig modules doorlopen. Eerst moet je je mbo-diploma halen en vervolgens moet je drie tot vier jaar in de praktijk worden opgeleid via een werkgever. Jaarlijks ronden maar tien mensen dit traject met succes af. Bovendien is technisch personeel schaars en gewild en worden ze weggekaapt door bedrijven als ASML of Essent.
Geen zin in onregelmatige werktijden
Bovendien is onderhoud aan vliegtuigen een volcontinu proces van 7 dagen per week, 24 uur per dag, binnen én buiten de hangar. Veel jonge mensen hebben geen zin in onregelmatige werktijden. Bovendien hebben ze volop de keus om ergens anders te gaan werken.
Nederland heeft vijf gespecialiseerde mbo's, twee hbo-opleidingen en de TU Delft die studenten klaarstoomt voor een baan in de luchtvaarttechniek. De instroom op mbo-opleidingen daalt de laatste drie jaar, blijkt uit cijfers van het College Belanghebbenden Luchtvaartonderwijs (CvBLo). Ook niet alle afgestudeerden gaan uiteindelijk in de luchtvaartsector werken.
'Luchtvaartsector nu pas wakker'
Dat beaamt Mathijn Korf, programmamanager van het CvBLo: "Ik heb geen harde cijfers, maar ik heb weleens horen zeggen dat een derde na zijn opleiding luchtvaarttechniek niet in de sector gaat werken, maar ergens anders in de techniek. De luchtvaartsector wordt nu pas wakker. Er was altijd een enorme aantrekkingskracht, maar door de coronacrisis zijn veel mensen naar huis gestuurd en zijn technici elders gaan werken."
Joris Melkert, hoogleraar luchtvaarttechniek aan de TU Delft, ziet nog voldoende animo voor de hogescholen en TU. "Er zijn meer aanmeldingen dan opleidingsplekken luchtvaartechniek, maar van al die afgestudeerden belandt 40 procent uiteindelijk in de luchtvaartsector en 60 procent vindt een baan elders in de techniek, of ze gaan aan de slag als consultant of in de financiële sector. Want ingenieurs kunnen goed rekenen."
Vergrijzing
De KLM heeft door corona 6000 medewerkers moeten laten gaan. Inmiddels is het vliegverkeer weer bijna op het niveau van vóór corona en zijn bijna 6000 nieuwe collega's aangenomen. Door de vergrijzing en uitstroom zoekt de maatschappij meer personeel.
De KLM doet er alles aan om nieuw personeel te werven, zegt woordvoerder Marieke Verhoeven. "We gaan langs op scholen, we leiden stagiairs op en we hebben nu ook negen statushouders bij de technische afdeling van de KLM werken." Naast de 450 techneuten zoekt KLM dit jaar ook nog ruim 200 piloten en nieuwe pushback- en cateringchauffeurs.