Booking.com blijft misleiden met nepkortingen en schaarste
Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden op hun website. Dat meldt de Consumentenbond. Het zou gaan om nepkortingen, het laten zien van onvolledige prijzen en het suggereren van schaarste die er niet is.
De boekingssites adverteren volgens de Consumentenbond met prijzen zonder daarbij verplichte belastingen en servicekosten te vermelden. Ook speelt Booking.com consequent met schaarste.
Bij een zoekopdracht vermeldt de website het percentage van accommodaties dat níet beschikbaar is op de door jouw gekozen data. Booking.com laat daarbij niet alleen hotelkamers zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage 'niet beschikbaar' veel lager liggen, stelt de Consumentenbond.
'Opgejaagd met leugens'
Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen kloppen niet, zegt de consumentenwaakhond.
"Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
Onderzoeken en boetes
In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij zouden zich toen ook schuldig hebben gemaakt aan het gebruik van verboden manipulatietechnieken en nepkortingen.
De bedrijven beloofden toen beterschap. Waar Expedia zich grotendeels aan die belofte houdt, lijkt Booking het niet zo nauw te nemen met de regels.
In januari werd bekend dat de CNMC, de toezichthouder in Spanje, Booking.com een boete wilde geven van 486 miljoen euro. Booking.com zou de mededingingsregels hebben overtreden bij de manier waarop het hotels gerangschikt in de zoekresultaten op de website. Een hogere positie op de website betekent voor het hotel een grote kans op een boeking.
Het is niet de enige zaak die tegen Booking loopt. In Zwitserland loopt er sinds 2017 een onderzoek naar de commissies die hotels aan Booking moeten betalen als er een kamer via de site wordt geboekt.
En ook Polen heeft het boekingsplatform in het vizier. Dat land onderzoekt de manier waarop Booking onderscheid maakt tussen professionele hosts en particulieren die hun vakantiehuis via de site verhuren. Deze onderzoeken kunnen leiden tot flinke boetes.
De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM geeft aan een onderzoek in te stellen en zo nodig actie te ondernemen. De toezichthouder zou het boekingsplatform een boete kunnen opleggen.
Booking.com laat in een reactie weten: "Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden."
Weet jij meer over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je de redactie (anoniem) tippen. Klik hier om ons berichtjes en foto's te sturen via WhatsApp naar dit nummer: +31641663754 of mail naar onderzoek@rtl.nl. Je gegevens nemen we in behandeling volgens ons privacystatement.