Schermtijd

Campagne tegen staren naar schermen: kinderen vaker bijziend

Door ANP··Aangepast:
© GettyCampagne tegen staren naar schermen: kinderen vaker bijziend
RTL

Om massale oogproblemen te voorkomen, starten het Oogfonds en de Gelderse lenzenfabrikant Procornea een campagne.

Kinderen worden bijziend, doordat ze minder buiten spelen en te lang naar beeldschermen en boeken staren, meldt het AD.

De campagne tegen bijziendheid (dat je niet zo goed veraf kunt kijken) begint maandag bij wijze van proef bij een opticien in Arnhem en Rotterdam en later in de week bij een zaak in Ruurlo, maar barst in februari pas echt los.

Dan worden ook basisscholen benaderd met de oproep kinderen niet langer dan twintig minuten aan een stuk te laten lezen of op een mobiel of tablet te laten kijken.

TikTok ingezet

Ook komt er een radiocampagne en worden kinderen via 'influencers' op de populaire app TikTok gewezen op de gevaren van langdurig mobielgebruik.

Waarom TikTok zo populair is:

Lees meer over
Smartphone