Cookiemeldingen ingewikkeld en onduidelijk: 'ja' kiezen vaak makkelijkst
Websites gaan niet goed om met cookies, die het internetgedrag van bezoekers volgen. Volgens staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) 'zien we in de praktijk dat de naleving beter kan en moet'.
Het is niet duidelijk welke gegevens verzameld worden en wat ermee gebeurt, zegt Van Huffelen. "De manier waarop sites toestemming vragen is ingewikkeld en vaak is het makkelijker om op ja te klikken dan op nee."
Standaard 'nee'
Websites zijn verplicht om bezoekers te vragen om toestemming voor het plaatsen van cookies. Mensen krijgen online daardoor veel meldingen te zien waar ze knoppen aan of uit moeten zetten. Van Huffelen: "Dat leidt tot moeheid, dat je maar ja zegt omdat dit sneller gaat."
Van Huffelen wil met andere Europese landen werken aan een oplossing. "We vinden het belangrijk dat burgers in één keer kunnen aangeven waarmee ze wel en niet akkoord gaan." Ook wil ze met techbedrijven praten over de mogelijkheid dat de cookievragen standaard op nee staan. Bezoekers hoeven dan niets te doen om cookies te weigeren.
Tracking cookies volgen mensen niet op één enkele site, maar overal. Ze zien bijvoorbeeld dat iemand op webshop A de ene wasmachine bekijkt, op webshop B een andere wasmachine zoekt, en vervolgens op een andere site naar recensies van wasmachines kijkt. Die persoon kan vervolgens op een volkomen andere site ineens een advertentie voor wasmachines voorgeschoteld krijgen.
Gratis bestaat niet
Tijdens een debat in de Tweede Kamer vroeg ChristenUnie om beter toezicht op de privacy van kinderen. De staatssecretaris wil kijken hoe een 'kinderautoriteit' het beste kan worden geregeld.
SP-Kamerlid Renske Leijten wees er nog op dat de gegevens van elke internetgebruiker 376 keer per dag worden verhandeld. "Alles wat gratis lijkt is niet gratis want je geeft het weg. Soms weten sites nog eerder dan jij dat je gaat scheiden. Willen we dit?"
Dagelijkse update
Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.