Millennials

Onder moeders parasol: 'Twee weken met m'n ouders op vakantie is het maximum'

Door Paula Vaarkamp··Aangepast:
© Privéfoto'sOnder moeders parasol: 'Twee weken met m'n ouders op vakantie is het maximum'
RTL

We mogen weer op vakantie: alle vrijheid om te doen en laten waar jij zin in hebt. Maar dan wél onder het toeziend oog van je ouders. Tjalle Reitsma (25), Merel Schoon (25) en Marieke van den Hoek (26) kozen daar dit jaar bewust voor: zij gingen met hun ouders op vakantie – en vertellen over hun (on)gemakken. "Bij hen ben ik volledig mezelf dus kon ik goed tot rust komen."

'Volgend jaar weer'

Na een vijfdaagse hike met twee vrienden, reisde Tjalle Reitsma (25) door naar de camping in Noord-Italië om daar nog een ruime week vakantie te vieren met zijn ouders.

Tjalle met zijn ouders in Noord-Italië.© Privéfoto
Tjalle met zijn ouders in Noord-Italië.

Een maand geleden vertrok Tjalle samen met twee vrienden naar de Dolomieten. Na vijf dagen hiken reisde het drietal door naar de camping, waar Tjalles ouders stonden met hun vouwwagen. Zijn vrienden bleven twee dagen, waarna Tjalle nog een week alleen met zijn ouders op de camping spendeerde. "Normaal gesproken is mijn broer er ook bij, maar die kon dit jaar geen vrij krijgen."

Ook nog vijf dagen Denemarken

Tjalle is sinds zijn negentiende uit huis en studeert tandheelkunde in Nijmegen. Een vast inkomen heeft hij niet, dus elke financiële meevaller is fijn. "Hopelijk heb ik volgend jaar meer tijd om te werken. Het is best lastig om zonder inkomstenbron leuke dingen te blijven doen, maar op deze manier heb ik toch plezier en uitjes in het buitenland."

Toch is geld niet de voornaamste reden dat Tjalle met zijn ouders meeging. "Bovenal vind ik het gezellig met ze. Ik heb een goede band met beiden. Volgende week ga ik nog vijf dagen met mijn vader naar Denemarken. We slapen dan bij een vriend van hem en gaan daar vissen in de zee. Ik kan echt genieten van dat soort tripjes."

Tjalle met zijn moeder.© Privéfoto
Tjalle met zijn moeder.

De vakantie met zijn ouders kostte Tjalle vrijwel niks: "Zij betaalden alles, van boodschappen tot etentjes." Enkel de reis naar Italië bekostigde hij zelf. "Ik kon meerijden in de auto van een van mijn vrienden en we hebben de uitgaven voor benzine gesplit."

Even alleen zijn

Zoals het er nu uitziet gaat Tjalle volgend jaar ook graag weer mee met zijn ouders. Het maakt hem niet uit waarheen, maar wél hoelang. "Twee weken op de camping is denk ik het maximum", zegt Tjalle, die zich tijdens de vakantie af en toe kon ergeren aan bepaalde trekjes van zijn ouders. "Daar ontkom je niet aan als je elkaar al zo lang kent."

Zowel bij zijn vader als moeder heeft Tjalle dingen die hij heel af en toe vervelend vindt, maar in zo'n geval loopt hij gewoon even weg. "Mijn vader vindt het geweldig om alles met mij samen te doen. Daar heb ik niet altijd even veel zin in. Dat is niet vanwege hem, maar soms vind ik het gewoon lekker om even alleen te zijn en mijn gedachten rustig op een rijtje te zetten."

Vader wijst de weg.© Privéfoto
Vader wijst de weg.

Los van de kortdurende, kleine frustraties tussendoor, genoot Tjalle met volle teugen van de vakantie. "Mijn ouders kennen me goed en andersom hetzelfde, dus alles verliep soepel. Het waren vooral superrelaxte dagen. Omdat ik bij hen volledig mezelf ben, kon ik goed tot rust komen. We hebben veel gewandeld en daarnaast geproefd van de natuur, het lekkere eten en de heerlijke wijnen. Meer dan dat heb ik niet nodig."

'Ze betaalden zelfs de helft van mijn vlucht'

Marieke van den Hoek (26) vloog met haar vriend Koen, broertje, zusje en de vriend van haar zusje naar haar ouders in Kreta en verbleef daar negen dagen in een villa.

Marieke: "We hebben nooit echt ruzie of gedoe."© Privéfoto
Marieke: "We hebben nooit echt ruzie of gedoe."

Normaal gesproken gaat Marieke niet meer met haar ouders mee op vakantie, maar dit jaar was het anders. "Mijn ouders zouden deze zomer twee maanden met een camper door Europa gaan touren. Omdat we elkaar anders de hele zomer niet zouden zien, besloten we elkaar ergens buiten Nederland op te zoeken."

Uiteindelijk koos het gezin voor Kreta, waar het negen dagen een villa verbleef. "Mijn ouders hadden een groot huis geboekt helemaal boven op een berg in the middle of nowhere. Omdat er in de nabije omgeving niet veel te doen was, brachten we veel tijd met elkaar door in en rondom het huis. Met een tafeltennistafel en groot zwembad in de tuin was dat geen straf."

Tijdens de vakantie was er genoeg ruimte voor Marieke om haar eigen ding te doen. Zij en haar vriend hadden een eigen slaapkamer en bovendien was het huis groot genoeg om even alleen te kunnen zijn. "Soms besloot een deel van de groep om met de auto naar het strand te gaan, terwijl een ander deel thuisbleef. Iedereen deed overdag lekker waar hij of zij zin in had, en 's avonds aten we met elkaar."

Marieke kan goed overweg met iedereen uit haar gezin. "Met mijn ouders heb ik nooit echt gedoe of ruzie. Mijn zusje is als een beste vriendin voor me, ook al is ze zeven jaar jonger”, zegt Marieke, die ondanks dat, volgend jaar waarschijnlijk niet weer met haar ouders op vakantie gaat. “Normaal heb ik mijn eigen vakantie en mijn ouders die van hen."

Nauwelijks uitgaven

Wat financiën betreft had Marieke het goed voor elkaar. Haar ouders betaalden de villa, etentjes en boodschappen op Kreta – en ook de helft van haar vlucht. Kosten voor de huurauto waren voor eigen rekening. "Tussendoor betaalde ik zelf een aantal dingen, maar in totaal gaf ik niet veel uit."

Tijdens het verrassingetentje met de ouders.© Privéfoto
Tijdens het verrassingetentje met de ouders.

Op één van de dagen werden vader en moeder volledig in de watten gelegd tijdens een verrassingsfeestje. "Omdat mijn ouders allebei op hun verjaardag nog met de camper onderweg zouden zijn, wilden we iets leuks voor ze doen. We organiseerden allerlei activiteiten 's avonds gingen we uit eten. Uiteraard hebben we die kosten wel gesplit met de kinderen onder elkaar."

Het feit dat haar ouders betaalden, was voor Marieke niet doorslaggevend om met ze mee te gaan. "Mijn vriend en ik verdienen allebei goed. Het was vooral een aangenaam extraatje. In september gaan we nog naar Bali en ook mijn broertje en zusje hebben nog een eigen vakantie gepland met hun vrienden."

'Eigen badkamer is een must'

Merel Schoon (25) reed samen met haar vriend Jochem naar Italië, om daar twee weken aan het zwembad en strand te liggen met haar ouders, broertje en zusje.

Merel: "Mijn ouders zijn nog vrij jong."© Privéfoto
Merel: "Mijn ouders zijn nog vrij jong."

De afgelopen jaren waren financieel gezien zwaar voor Merel. Ze kocht haar droomhuis dat flink verbouwd moest worden. Inmiddels is het grootste deel van de verbouwing achter de rug en is de spaarrekening aardig geslonken. Dat haar ouders deze zomer een groot vakantiehuis in Italië hadden geboekt, kwam goed uit. "Iedereen die wilde mocht langskomen", zegt Merel, die daarom samen met haar vriend Jochem in de auto stapte.

Eenmaal aangekomen waren Merels ouders, broertje en zusje al daar. "Zij waren twee dagen eerder die kant op gereden. Zelf hebben we een leaseauto waarmee we vrijwel kosteloos in Europa kunnen rijden, dus dat was mooi voordelig. Waren we niet naar mijn ouders gegaan, dan hadden we waarschijnlijk een kampeervakantie ergens in Europa gepland."

Jeugdig, groot gezin

Merel heeft een goede band met haar ouders, die naar eigen zeggen nog vrij jong zijn. "Mijn vader en moeder zijn beiden 52 jaar. Ze zijn vrij jeugdig. In totaal hebben ze vijf kinderen, waarvan ik de oudste ben. Ik scheel twaalf jaar met mijn jongste broertje. Mijn andere zusje en broertje waren niet mee, omdat zij al andere plannen hadden. Anders waren we met zijn tienen geweest."

Met z'n allen op stap.© Privéfoto
Met z'n allen op stap.

Ook Merels vriend Jochem kan het goed vinden met haar ouders. Het stel is bijna dertien jaar samen en hij is volledig opgenomen in het gezin. "Wij noemen hem soms aanhang, maar hij hoort er gewoon bij”, zegt Merel. "Mijn jongste broertje Noud ziet hem ook echt als grote broer. Toen Jochem en ik een relatie kregen was Noud nog maar een baby. Hij weet niet anders dan dat Jochem bij mij hoort."

Er was genoeg ruimte om 'hun eigen ding te doen'. Samen met Jochem had ze een eigen slaap- en badkamer, wat toch wel fijn is als je met zovelen bent. "Omdat we een groot privézwembad hadden bleven we veel bij het huisje, dus dan is het wel prettig als je je af en toe even ongestoord kunt terugtrekken."

Tijdens de vakantie werd er veel gelachen, spelletjes gespeeld en gechild. "Af en toe bezochten we een marktje of deden we een wijnproeverij in de streek. Ook zijn we een paar keer naar verschillende meren in de buurt gereden. Het was een heerlijke vakantie zonder irritaties of moeilijkheden."

Over geld werden vooraf geen afspraken gemaakt. "De ene keer betaalden mijn ouders de boodschappen, een andere keer deden wij het. Ook hebben we meerdere keren een etentje betaald. Dat staat niet in verhouding tot wat zij uitgaven, maar dan draag je toch íets bij", zegt Merel.

Maar - hoe gezellig ook - als ze meer te besteden had gehad, was Merel waarschijnlijk niet met haar ouders op vakantie gegaan. "Dan had ik toch liever een verre reis gemaakt."

"Veel (financiële) onzekerheid voor twintigers"

"De huidige twintigers, ook wel millennials genoemd, worden blootgesteld aan veel onzekerheden", zegt emeritus hoogleraar Demografie Jan Latten, die vorig jaar het boek Geen Paniek! uitbracht. Dat is volgens ook een reden steeds meer volwassen kinderen met hun ouders meegaan op vakantie.

Volgens Latten is het leven van twintigers nu ten opzichte van twintigers zo’n twintig jaar geleden, flink veranderd. Liefdesrelaties zijn niet meer gegarandeerd voor het leven – en ook wat werk betreft is er geen zekerheid. "Nog nooit hadden mensen zoveel tijdelijke banen. Dit, samen met de stijgende prijzen en een hoge studieschuld, werkt financiële onzekerheid in de hand. Op vakantie gaan met je ouders is dan een goede oplossing om toch te genieten van een langere periode in het buitenland."

Terug naar het ouderlijk huis

Ook bestaat volgens Latten de millennial die zijn of haar eigen vakantie kan betalen, maar simpelweg te veel keuze heeft. "We zijn gewend geraakt aan langere vakanties en kortere werkweken. Hierdoor gaan twintigers van nu niet meer één, maar soms wel drie of vier keer per jaar weg. In de zomer met je ouders meegaan is dan een welkome afwisseling."

Latten merkt op dat het aantal twintigers dat binnen vijf jaar na vertrek terugkeert naar het ouderlijk huis, is verdubbeld. "Twintig jaar geleden was dit aantal 1 op de 8, maar tegenwoordig komt 1 op de 4 millenials weer thuiswonen na afronden van de studie, een relatie die stukloopt of onzekerheden op de arbeidsmarkt. Als vanzelfsprekend zal een groot deel van deze volwassenen met de ouders mee op vakantie gaan, al is het alleen al vanwege het gemak."