AI en beeldherkenning

Supermarkten gaan met nieuwe technologie strijd aan tegen diefstal

Door Frances Brisam··Aangepast:
© ANPSupermarkten gaan met nieuwe technologie strijd aan tegen diefstal
RTL

De opkomst van de zelfscankassa's heeft volgens experts tot meer gestolen producten geleid. Dat probleem speelt al jaren, maar veel slimme beveiligingstechnieken in Nederland staan nog in de kinderschoenen. Supermarkten zijn bezig met een inhaalslag, al gaat dat nog niet zo snel.

Het aantal winkeldiefstallen nam het afgelopen jaar met 30 procent toe, bleek onlangs uit cijfers van de politie. Data over diefstallen bij zelfscankassa's zijn er niet, maar volgens retaildeskundigen heeft de toename van diefstallen daar alles mee te maken. Albert Heijn ziet ook een stijging. In een reactie aan RTL Nieuws zegt een woordvoerder dat diefstal in hun winkels inderdaad toeneemt.

Tientallen miljoenen per jaar

Dat komt voor een deel omdat het makkelijker is om via de zelfscan te stelen. Of een klant nu per ongeluk iets niet afrekent, of bewust maar één product scant en er met een volle kar vandoor gaat: het gebeurt. Volgens retaildeskundige Eelco Hos wordt op die manier voor tientallen miljoenen per jaar uit supermarkten gestolen.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Een probleem dat snel moet worden opgelost, zou je denken. Maar zo hard gaat dat nog niet. Hos: "Er zijn verschillende mogelijkheden en er gebeurt wel wat, maar niet heel veel. Het is verbazingwekkend. De meeste supermarkten zijn nog aan het experimenteren." Het is volgens Hos ook 'opvallend' dat maar weinig supermarkten open zijn over hun nieuwe vormen van beveiliging. "Ze willen waarschijnlijk de klant niet wijzer maken."

Beeldherkenning en data-analyse

Hos weet er wel het een en ander van. Zo werken veel supermarkten met beeldherkenning, data-analyse en artificial intelligence (AI). Vaak worden deze technieken met elkaar gecombineerd, zegt hij. Er bestaat volgens Hos bijvoorbeeld een techniek waarbij de computer een seintje geeft als het totaalgewicht van het winkelkarretje niet overeenkomt met de producten op de bon.

"En er zijn systemen die zien wat jij precies met je handen doet. Zo wordt achterhaald dat een product wel uit een schap is gepakt, maar niet gescand." Soms gaat het zelfs zo ver dat klanten met camera's worden gevolgd in een winkel, en medewerkers een seintje krijgen als er verdacht gedrag wordt vertoond.

Zelfscanners bij de Lidl.© ANP
Zelfscanners bij de Lidl.

Je kunt ook denken aan systemen die aankopen voorspellen. Zo is de kans groot dat er bij een belangrijke voetbalwedstrijd veel kratten bier in combinatie met een zak chips worden afgerekend. Wel bier maar geen chips gescand? Dan krijgt een medewerker de tip om een steekproef te doen.

RFID-chip

Een van de bedrijven die zich bezighoudt met nieuwe beveiligingstechnieken in de retail is Nedap. Zij draaien momenteel een pilot in een Nederlandse winkel waarbij gebruik wordt gemaakt van een RFID-chip.

De techniek wordt al veel gebruikt in de kledingbranche. De chip zit op verschillende producten en kan op meters afstand via radiogolven worden gescand. In kledingwinkels wordt dit bijvoorbeeld gebruikt om een snelle inventarisatie van de winkel te maken.

"Noem het een intelligente sticker", zegt Jeroen Struycken van Nedap. "Wij hebben die techniek uit de kledingbranche geïnnoveerd."

Stickers met serienummer

Hij legt uit: "Elk product heeft zijn eigen sticker met serienummer. Zo weten wij dat babyvoeding nummer 1 en 2 zich op het zelfscanplein bevinden. Dankzij een andere sensor weten we ook bij welke klant deze producten horen. Als er bij de zelfscan dan maar een van de twee producten wordt gescand, gaat er een signaal naar een medewerker zodra de klant op betalen drukt."

Het nadeel aan dit systeem is dat het erg arbeidsintensief is voor een supermarkt om op elk product een sticker te plakken. "Het zou beter zijn als dit in de distributiecentrum of al bij het verpakken van een product gebeurt", zegt Struycken. Daarnaast zijn er ook kosten voor de chips.

"Het is het kip-of-eidilemma", zegt Struycken. "Genoeg van onze klanten moeten dit willen voordat het breed kan worden uitgerold. Daarom proberen wij grote marktpartijen bij elkaar te brengen. Als drie grote supermarkten in Nederland zeggen: dit hebben wij nodig, zal het een stuk makkelijker zijn."

Precies een reden waarom het in Nederland nog niet zo vlot loopt met het groot uitrollen van slimme beveiligingstechnieken in de supermarkt. "Dit is typisch een probleem dat de branche met elkaar zou moeten oplossen", besluit Eelco Hos.

Albert Heijn neemt maatregelen, Jumbo 'vertrouwt klanten'

Albert Heijn erkent in een reactie aan RTL Nieuws dat diefstal toeneemt, en dat ze aanvullende maatregelen nemen om dat te voorkomen. Maar welke, daar gaan ze liever niet op in. "Want we willen eventuele dieven niet helpen", zegt een woordvoerder.

Jumbo zegt haar 'klanten te vertrouwen' en geen aanvullende maatregelen te nemen. "Er zijn geen wijzigingen in onze controles aangebracht. Ook zijn wij momenteel geen nieuw zelfscansysteem aan het ontwikkelen. Wij zijn tevreden met het huidige systeem."

Het wordt steeds duurder: boodschappen doen. Marktonderzoeker GfK berekende dat een gemiddeld huishouden met vier personen zo’n 1500 euro meer kwijt is per jaar voor dezelfde boodschappen.
Lees meer over
Albert HeijnJumboSupermarktDiefstalWinkeldiefstalTechnologieLink in bio