Meer betalingsproblemen verwacht

Afgesloten worden van gas en stroom: het gebeurt, maar niet zomaar

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPAfgesloten worden van gas en stroom: het gebeurt, maar niet zomaar
RTL

Automatische incasso's bij energiemaatschappijen bouncen steeds vaker: het geld staat niet meer op de rekening van de klant. Ook zien de maatschappijen een stijging bij mensen die al betalingsproblemen hadden. In het najaar worden steeds meer betalingsproblemen verwacht. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je de rekening niet meer kunt betalen?

"Je wordt niet zomaar afgesloten", vertelt Maureen Veurman, woordvoerder bij Essent. Ook zij zien als energiemaatschappij dat mensen het zwaar hebben. "We proberen er zoveel mogelijk samen met de klant uit te komen."

Eerst even het goede nieuws: bij Essent betaalt 94 procent van de klanten hun energierekening binnen de eerste veertien dagen. Dan het minder goede nieuws: de maatschappij verwacht dat dit cijfer in het najaar minder zal zijn. "Steeds meer vaste contracten lopen af. Een nieuw contract gebaseerd op de huidige prijzen, zal altijd veel meer zijn dan je gewend was."

Olievlek van geldproblemen: 'Als energiecontract eindigt, komt de afrekening'
Lees ook

Olievlek van geldproblemen: 'Als energiecontract eindigt, komt de afrekening'

Daarnaast hebben veel mensen met een variabel contract hun termijnbedrag niet aangepast, terwijl de prijzen wel zijn verhoogd. Op de jaarrekening wordt dit verschil verrekend. "Begin 2023 zal het aantal betalingsregelingen fors gaan stijgen."

Betalingsherinneringen

Maar wat gebeurt er als je niet betaalt? Wie bij Essent binnen 14 dagen niet betaalt, krijgt een herinnering. Na nog eens 14 dagen volgt een aanmaning, die binnen vijf dagen betaald moet worden. "Als er dan geen betaling binnen is, nemen we contact met de klant. We proberen het eerst samen op te lossen."

Dat kan zijn: een uitstel van betaling of een haalbare betalingsregeling. "Lukt het klanten dan nog niet de rekeningen te betalen, dan werken we proactief samen met partners in de schuldsanering." Pas als er lange tijd niet wordt betaald en betaalafspraken maken niet is gelukt, wordt het contract ontbonden. "Dat gebeurt echt niet zomaar. Het gebeurt bij 0,08 procent van onze klanten."

Stijging incassotrajecten

De energiemaatschappij sluit je overigens niet af, dat doen de netbeheerders. Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van alle energienetbeheerders, heeft op dit moment geen inzicht in het aantal huizen dat is afgesloten sinds de stijgende energieprijzen, laat een woordvoerder weten.

Ook energiemaatschappij Eneco ziet dat meer mensen moeite hebben om de rekeningen te betalen. "Wij krijgen steeds vaker een melding in ons betalingssysteem dat een automatisch incasso niet kan worden afgeschreven", vertelt Rianne de Voogt, woordvoerder bij Eneco. "De meeste mensen betalen na een herinnering alsnog, al zien we wel een lichte stijging van het aantal incassotrajecten."

Meer betalingsproblemen

Ook Eneco verwacht in het najaar meer betalingsproblemen. Met dezelfde reden als eerder is genoemd: de stijgende tarieven, de vaste contracten die afgelopen en de variabele tarieven die een paar keer per jaar zijn gestegen. "Voeg daar de algehele afname van de koopkracht aan toe, dan weet je dat steeds meer mensen geconfronteerd worden met financiële zorgen."

Wie bang is voor betalingsproblemen dit najaar, adviseert De Voogt om de online omgeving van het energiebedrijf in de gaten te houden. "Vaak kun je zien wat de grootste energieverbruikers in je woning zijn. Als je je eigen energieverbruik in kaart hebt, weet je waarop je kunt besparen."

Grote besparingen zijn bijvoorbeeld de airco lager of niet aanzetten op warme dagen of straks op koude dagen de thermostaat een graadje lager houden. Kleine besparingen zijn dingen als de oplader uit het stopcontact halen als je die niet gebruikt.

Financiën weer op orde

Ook Maureen Veurman, woordvoerder bij Essent, adviseert om regelmatig op de app te kijken: "In de online omgeving krijg je inzicht in de kosten en zie je bijvoorbeeld wat je bij je jaarafrekening moet bijbetalen." Denk je dat je dat bedrag niet kunt betalen, neem dan contact op met de energiemaatschappij voor een eventuele betalingsregeling.

Veel energiemaatschappijen zijn aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute (NSR), een samenwerking van bedrijven, gemeenten, (hulp)interventies en andere samenwerkingspartners die klanten weer helpen hun financiën op orde te krijgen.

'Meer problemen aan het einde van het jaar'

Energie-Nederland, de branchevereniging van energiebedrijven, geeft aan dat steeds meer klanten contact opnemen met hun energieleverancier met vragen over hun rekening. Ze merken ook dat het aantal verzoeken voor een betalingsregeling langzaam aan het stijgen is. Cijfers over de stijgende betalingsregelingen heeft de organisatie niet. "Energieleveranciers proberen te voorkomen dat hun klanten in een incassotraject komen. Maar er zijn altijd klanten die niet reageren op de berichten en informatie die zij van hun leverancier ontvangen. Daarom verwachten wij dat het aantal betalingsregelingen zal toenemen."

De branchevereniging ziet ook dat een relatief grote groep klanten hun maandbedrag verlaagt, of niet verhoogt, of waarvan het contract zal aflopen. "Richting het einde van het jaar verwachten we daarom dat meer mensen in de problemen komen."

Lees meer over
EnecoEssentEnergieEnergiecrisisBetalingsregeling