Meldpunt voor onnodige prijsstijgingen: 'Juist nodig in onzekere tijden'
Eerlijk is eerlijk. Zo heet het nieuwe meldpunt van de Consumentenbond voor klachten over bedrijven die misbruik maken van de onzekere economische situatie om daar zelf beter van te worden.
De bond wil zo zicht krijgen op bedrijven die buitensporige, stiekeme of onnodige prijsstijgingen doorvoeren, waarvan de consument de dupe is.
Voorbeelden zijn energieleveranciers die hun btw-verlaging niet doorberekenen in de voorschotten of leveranciers die hun tariefverhogingen heel laat aankondigden.
Ook zijn er bedrijven die de verpakking van een product kleiner maken, maar de prijs hetzelfde houden, 'krimpflatie' genoemd. In deze video legt verslaggever Gert-Jan Verstegen uit hoe die truc werkt:
De Consumentenbond wil bedrijven die zich misdragen aanspreken op hun gedrag en hen daarmee dwingen op een eerlijke manier zaken te doen.
Rollen omgedraaid
"Tijdens de coronacrisis vroegen we consumenten coulant te zijn voor bedrijven die het zwaar hadden. Zonder de massale steun van consumenten, hadden veel bedrijven het loodje gelegd", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "Nu zijn de rollen omgedraaid en we kunnen het niet gebruiken dat bedrijven een slaatje proberen te slaan uit de huidige omstandigheden."